 پاورپوینت اصول طراحی روگذر عابر پیاده
چکیده مقدمه مکانیابی ابعاد پلکان شیب مصالح حصارها و نردهها روشنایی شرایط اقلیمی زیبایی شناختی اهداف تاریخچه پل عابر پیاده در جهان تاریخچه پل عابر پیاده در ایران ضوابط مکانیابی استاندارد پل عابر پیاده ضوابط فنی استاندارد ضوابط طراحی منظر ضوابط قانونی در استفاده عابر پیاده از پل عابر پیاده روش اجرای کار تحلیل یافته ها دلایل عبور از پل دلایل عدم عبور مقایسه و تفاو تها نتیجه گیری پیشنهاد منابع
بخشی از مطلب برنامهریزی شهری فعلی در طراحی خیابانها و فضاها، اولویت را به عبور وسایل نقلیه داده است. در نتیجه، عبور پر خطر بسیاری از عابران پیاده از عرض خیابانها به امری عادی تبدیل شده است. اخیرا شهرداریها برای افزایش ایمنی عابران پیاده، اقدام به ایجاد گذرگاههای غیرهمسطح روگذر و زیرگذر نمودهاند. روگذرها یا پلهای عابر پیاده، نمونهای از امکانات مناسب شهری برای تسهیل و ایمنسازی تردد عابران پیاده و نیز کاهش مشکلات ترافیکی معابر به شمار میروند. از این رو با توجه به کارایی و پیامدهای مثبت این روگذرها، توجه به اصول طراحی و ساخت آنها در سطح شهرها امری ضروری است. برخی از مهمترین عواملی که باید در طراحی پلهای روگذر عابر پیاده در نظر گرفته شود عبارتند از: مکانیابی روگذرهای عابر پیاده باید در محلی واقع شوند که اتصال مستقیم کاربران به مقصد را فراهم آورند. بهترین مکان برای احداث روگذرها در مجاورت مسیرهای پیادهروی یا دوچرخهسواری و در فاصله نسبتا نزدیک به اماکن اصلی از جمله مدارس و دانشگاهها؛ بوستانها و فضاهای باز؛ مراکز اجتماعی مثل کتابخانهها، سالنهای همایش, استادیومها و میادین ورزشی؛ بیمارستانها؛ مناطق مسکونی؛ مناطق کسب و کار و نیز ایستگاههای اتوبوس، مترو و مراکز حمل و نقل چندوجهی است. وضعیت خیابان نقش مهمی در ارتباط روگذر با محیط پیرامون ایفا میکند. خیابانهای متصل به هم با بلوکهای کوتاه و کوچههای بنبست محدود، دسترسی مستقیم از مناطق اطراف را به پل روگذر فراهم میآورند اما خیابانهایی که به طور مناسب به معبرهای اطراف متصل نشدهاند، موجب ازدیاد ترددهای غیراصولی و کاهش تقاضا برای استفاده از روگذر میشوند. ابعاد روگذرهای عابر پیاده معمولاً از جنس سازه فلزی ساخته میشوند و به صورت متقاطع و ترجیحاً عمود بر محور طولی خیابانها و بزرگراهها نصب میگردند. بطور کلی در طراحی پلهای روگذر عابر پیاده، ارتفاع از سطح سوارهرو حداقل 9/4 متر، عرض معبر حداقل 4/2 متر، فاصله بالای سر حداقل 1/2 متر، تغییر شیب حداکثر 5/6 متر و عرض دهانه معبر به همراه فاصله زهکشی و موانع دو طرف در مجموع 3/4 متر در نظر گرفته میشود. عرض سازه همانند ارتفاع آن مهم است. اگر سازه بیش از حد باریک باشد به عنوان یک ساختار ناامن تلقی میشود و عابران پیاده تمایل چندان به استفاده از آن نخواهند داشت. پلکان پلکان مستقیمترین مسیر دسترسی به روگذر برای عابران پیاده سالم است. میتوان پلکان را در فضایی محدود، بدون اشغال سطح وسیعی از پیادهرو و ایجاد سد معبر تعبیه کرد. همچنین برای سهولت تردد دوچرخهسوارانی که مایل به استفاده از شیبراهههای طولانی نیستند، میتوان بین راهپلهها و نردههای مجاور، یک سطح شیبدار ویژه ایجاد نمود. با استفاده از این سطح شیبدار، دارنده دوچرخه میتواند هنگام بالا رفتن از پلهها، دوچرخه را نیز به بالا هل دهد. همچنین برای دسترسی بهتر افراد کمتوان یا ناتوان، بهتر است در ساخت روگذر عابر پیاده از بالابر یا پله برقی استفاده شود. طراحی فضای زیر پلکان یا شیبراههها باید به گونهای باشد که اولاً مانع از تجمع زباله شده و ثانیا به فضای بیدفاعی برای سوء استفاده مجرمان تبدیل نگردد. شیب شیب روگذر عابر پیاده و سطوح ویژه دوچرخه، باید به اندازهای باشد که تمام کاربران به ویژه دوچرخهسواران، افراد نشسته بر صندلی چرخدار، معلولان حرکتی و والدین که کالسکه کودکشان را به همراه دارند، بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. اگرچه شیب تندتر، زمان و فواصل دسترسی را کوتاهتر میکند، اما در شرایط اقلیمی سخت مثل برف و باران و یخزدگی مشکلاتی را برای کاربران بوجود میآورد. در صورت وجود شیبهای تند، نصب علائم هشدار دهنده و تعیین فاصله دید کافی برای توقف بسیار ضروری است. به طور کلی، شیب طولی هر روگذر یا شیبراهه باید 5 درصد (نسبت 20:1) یا کمتر باشد. مصالح مصالح مورد استفاده در روگذرهای عابر پیاده با توجه به محل قرارگیری، ابعاد، نحوه نگهداری و محافظت و در نظر گرفتن مسایل ناشی از فرسودگی یا تخریب پل تعیین میشوند. ملاحظه اصول زیباییشناسی و فراهم کردن شرایط مناسب برای عبور بیخطر نیز بر انتخاب مصالح تأثیرگذار است. روسازی سطح روگذر، پلهها یا سطوح شیبدار آن نباید لغزنده باشد و اختلاف سطح کفسازی در نزدیکی ورودی روگذر به گونهای باشد که نابینایان نزدیک شدن به آن را تشخیص دهند. بتنریزی در محل، بتن آرمه، قطعات پیشساخته، چارچوب فلزی و تختههای چوبی یا کامپوزیت از جمله روسازیهای استاندارد برای روگذر عابر پیاده است. متداولترین و پرکاربردترین سطوح در روگذرهای عابر پیاده، سازههای فلزی هستند؛ زیرا این سازهها مقاومتر و با دوامترند. سطوح چوبی به سبب طول عمر نسبتا کم، سهولت تخریب و لغزنده بودن توصیه نمیشوند. حصارها و نردهها برای تضمین ایمنی بیشتر، جلوگیری از خطر سقوط افراد و نیز پرتاب اشیا به سوارهروی زیر پل عابر پیاده، از نرده یا حصار استفاده میشود. ارتفاع نردهها باید حداقل 110 سانتیمتر باشد و به طور کامل پل را محصور کند. البته بهتر است برای امنیت بیشتر عابران، از جدارههای شفاف استفاده شود تا فضای داخل پل از بیرون به خوبی دیده شود؛ سقف و بدنههای روگذر نباید مانع از تبادل جریان هوا در فضای داخل روگذر گردد بلکه باید عابران را در مقابل شرایط نامطلوب اقلیمی محافظت کند. روشنایی روشنایی مطلوب در روگذرها سبب امنیت بیشتر، وضوح مسیر پل، برجسته شدن عناصر تعبیه شده روی معبر و نیز محلهای ورود و خروج در طول شب میشود. روشناییها باید در نقاط مختلف از جمله در سازه پل، پلهها، معبرهای دسترسی و ... تعبیه شوند. باید توجه داشت که نور بیش از اندازه روی پل، ممکن است برای رانندگان خودروهای عبور کننده از سوارهروی زیر پل مشکلآفرین باشد. شرایط اقلیمی یکی دیگر از مهمترین موارد مؤثر در طراحی روگذر عابر پیاده، توجه به شرایط اقلیمی مانند برف، باران و باد است. از آنجا که روگذرها اغلب در ارتفاع بلندتری از سطح زمین قرار میگیرند، باید در طراحی آنها به جریانهای شدید هوا و باد توجه شود و موانعی برای کاستن شدت این جریانها در نظر گرفته شود. برای جلوگیری از انباشته شدن برف، یخزدگی، طوفان، تجمع آب و یا در امان ماندن از آفتاب، روگذر باید با یک ماده سخت و محکم مسقف شود. سقف روگذر باید با سایر اجزای ساختاری پل سازگار باشد. از طرف دیگر با توجه به زاویه ریزش باران و برف، باید کف پل با شیب متناسبی طراحی شود تا از جمع شدن آب باران در کف پل و یا ریزش آن بر روی مسیر سواره زیر پل، جلوگیری گردد. میتوان با استفاده از کانال, آب باران را به پایین پل منتقل نمود. بکارگیری برخی تمهیدات (مثل نصب سیمهای حرارتی در زیر کف پل) در فصل زمستان از جمع شدن برف در سطح روگذر جلوگیری میکند. نصب دریچههای فاضلاب در ورودیها و معابر روگذر نیز مانع از تجمع آب باران خواهد شد. برای جلوگیری از گیر کردن پای افراد یا لاستیکهای دوچرخه، بهتر است فاصله بین میلههای دریچه فاضلاب به اندازه کافی کم باشد و دریچهها نیز با سطح معبر روگذر همتراز باشند. زیباییشناختی برای تطبیق هر چه بیشتر سازه معابر روگذر با محیط اطراف، باید سعی شود معماری بیرونی آنها با محیط اطراف سازگار باشد. فضای داخلی پلها نیز باید تا حد ممکن زیبا و با چشمانداز مناسب طراحی شود. در واقع روگذرها باید به گونهای طراحی شوند که عملکردی فراتر از انتقال عابران پیاده از یک نقطه به نقطه دیگر داشته باشند و عبور از پل روگذر را به یک تجربه لذتبخش تبدیل نمایند. در عین حال که روگذر عابر پیاده، پرهزینهترین بخش یک سامانه غیر موتوری است، میتواند دیدنیترین عنصر نیز باشد. برای افزودن زیبایی و جذابتر نمودن روگذر، میتوان در طراحی آن بافتهای معماری محلی را لحاظ نمود. گنجاندن عناصر مختلف در پل موجب میشود تا روگذر به یک نماد بصری و محل تجمع تبدیل شود. این عناصر شامل نصب نیمکت، رنگآمیزی روسازیها و نردهها، نورپردازیهای تزئینی و پوشش گیاهی متنوع میشود. همچنین برای افزایش اثر بصری روگذر، میتوان از الوار خمیده و یا کج برای ایجاد یک ساختار قوسی شکل بهره برد. از آنجا که امروزه در شهرها رنگ به عنصری فراموش شده تبدیل شده، استفاده هدفمند از رنگ به صورتی که سبب اغتشاش رنگی در سیمای شهر نشود، سبب زیبایی و خوانایی پلهای عابر پیاده میشود و علاوه بر تأثیرگذاری بر فضای پیرامون، عابران پیاده را به استفاده از پل تشویق مینماید.
|
کلمات کلیدی مرتبط: پاورپوینت ,اصول طراحی ,روگذر عابر پیاده ,مکانیابی ,ابعاد ,پلکان ,شیب ,مصالح ,حصارها و نردهها ,روشنایی ,شرایط اقلیمی ,زیبایی شناختی ,اهداف ,تاریخچه پل عابر پیاده در جهان ,تاریخچه پل عابر پیاده در ایران ,ضوابط مکانیابی استاندارد پل عابر پیاده ,ضوابط فنی استاندارد ,ضوابط طراحی منظر ,ضواب,
|
مقالات مرتبط در این دسته |
دانلود,پاورپوینت طراحی راههای شهری ,pptx
|
دانلود,پاورپوینت تاریخ و فرهنگ شهرسازی جهان ,pptx
|
دانلود,پاورپوینت ضوابط ساختمانی و شهرسازی ,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی محله تهرانسر شمالی ,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی ضوابط طرح تفصیلی در کاربریهای مختلف ,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی طراحی شهری میدان و بلوار جانباز مشهد ,pptx
|
دانلود,پاورپوینت بررسی احداث خطوط BRT در افزایش کیفیت ناوگان اتوبوس رانی و نمونه موردی ,pptx
|
پاورپوینت بررسی معیارها و ضوابط معابر پیاده برای معلولین
|
پاورپوینت بررسی طرح بهسازی و نوسازی بافت قدیم گرگان
|
پاورپوینت بررسی طرح تفصیلی شهر گرگان ضوابط و مقررات شهر سازی
|
پاورپوینت بررسی طرح تفصیلی باکرمحله گرگان
|
پاورپوینت بررسی اصول و ضوابط معابر پیاده برای معلولین
|
پاورپوینت بررسی شهر شریفیه قزوین
|
پاورپوینت بررسی مبانی و ضوابط احداث ایستگاه های اتوبوس شهری و نمونه ها
|
پاورپوینت تحلیل فضای شهری میدان بهارستان تهران
|
پاورپوینت بررسی پل های عابر پیاده درون شهری
|
پاورپوینت بررسی سرعتگیر Bump و سرعتکاه Hump
|
پاورپوینت بررسی نظریه برنامه ریزی وکالتی در شهرسازی
|
پاورپوینت بررسی اصول و ضوابط کلی نورپردازی میدانهای شهری
|
پاورپوینت بررسی عدالت اجتماعی از منظر طراحی شهری و شهرسازی
|
|
|