معماری www nbpars.ir

سلام این وبلاگ زیر مجموعه نقش برتر است آدرس سایت اصلی nbpars.ir
برای خرید هر محصول روی لینک آن کلیک و پس از پرداخت بلافاصله دانلود کنید

پاورپوینت بررسی ضوابط طراحی مجتمع مسکونی

چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۰۱:۳۵ ق.ظ
پاورپوینت بررسی ضوابط طراحی مجتمع مسکونی

تاریخ ایجاد 26/06/1398 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 40 اسلاید   قیمت: 8500 تومان     تعدادمشاهده  1  

پاورپوینت بررسی ضوابط  طراحی مجتمع  مسکونی 

مجموعه های  مسکونی  استیجاری  از چند جهت  از جمله  نحوه  بهره برداری  ، دوره  سکونت ،  متوسط زیر بنا و ... دارای ویژگیهای  خاص بوده که که باعث  متمایز  شدن آنها از  مجموعه های  مسکونی  غیر  استیجاری  می گردد  .لذا باید تلاش  شود ضمن  توجه  به کلیه  اصول  و قواعد طراحی  به این ویژگیهای  خاص نیز  پرداخته  شود . 
در این مجموعه ها ، چون فضاهای  داخلی  هر واحد  ، محدود   و حداقل  می باشدوفضاهای عمومی  باید نیازهای رفتاری  و روانی ساکنین آن را برآورده سازند. باید توجه  داشته باشیم که ساکنین  چنین  مجموعه عالی  در زندگی   محوطه های عمومی  ، صرف فعالیتها و رفتارهای  اجتماعی  و فردی  خواهند نمود ،فعالیتهایی که فضای محدود واحد مسکونی پاسخگوی آن نمی باشد .بدین معنی نقش و جایگاه   این فضاها در اینگونه  مجموعه  بسیار با اهمیت و باارزش می گردد . این فضاها باید بگونه ای باشند که ضمن ایجاد آرامش  در فرد زمینه ساز رفتارهای  هنجار ،  و بازدارنده باید رفتارهای  ناهنجار  باشد . با این نگرش کلی  و با مد نظر قرار دادن اصولی  چون  :
-    توجه  به منزلت انسان و تامین محیطی متناسب  با شان  فرد و خانواده
-    هماهنگی  کالبدی  مجموعه با محیط طبیعی و مصنوع 
-    توجه به تنظیم شرایط  مناسب  محیطی  از طریق  پرداختن به عوامل اقلیمی و عوامل آلوده  کننده 
-    عدالت  نسبی  در بهره گیری  از مواهب طبیعی در کل مجموعه .
-    نگرش  به معماری  خودی  و پرهیز از مدلها و سبکهای بیگانه
-    پرهیز از یکنواختی و بی هویتی
و شاخصهایی از این دست ، تلاش  شده است تا این ضوابط ایجاد و سطح  کیفی قابل قبولی را در مجتمع  های مسکونی  استیجاری  در پی داشته باشد انشاا...
1-    فضاهای  مورد نیاز
1-1 لازم است فضاهای مختلف مجتمع های استیجاری  در محل  به گونه ای  جانمایی گردند ، که مدیریت مجتمع به سهولت صورت  پذیرد  و هزینه های  نگهداری  آن به حداقل برسد .
1-2- به منظور امکان اداره مناسب مجتمع های مسکونی  لازم است مکانی برای مدیریت وخدمات مجموعه درنظرگرفته شود.حداقل فضای اختصاص یافته برای این منظور در مجتمع  های دارای کمتر از 200 واحد مسکونی 60 متر مربع و بیشتر از آن  100  متر مربع  می باشد . موقعیت  این مکان باید حتی الامکان  در مرکز مجتمع  و یانزدیک  ورودی  اصلی آن باشد .
1-3- لازم است سالن چند منظوره ای جهت مطالعه  و انجام تکالیف  مدرسه  بچه ها  کلاسهای جنبی  آموزشی ،  مراسم  و اجتماعات لازم ( جشن ، میهمانی ، عزاداری  و ...) و سایر فعالیت های عمومی پیش بینی گردد .  حداقل مساحت این فضا برای مجتمع های کمتر  از 200 واحد مسکونی 12متری مربعی می باشند. و درصورت افزایش تعدادد  واحدهای  مسکونی بالا هر واحد اضافه  5/. متر مربع به فضای فوق افزوده می شود . موقعیت استقرار این فضادر مجموعه به گونه ای باشد که ضمن دسترسی  مناسب برای ساکنین ، مستقل بوده ودرمواقع  برگزاری  مراسم  مزاحمتی  را برای بلوکهای  همجوار ایجادننماید .این بنا می تواند هم جواری با مکان  مدیریت  مجموعه باشد .
1-4- پیش بینی  توقفگاه (پارکینگ )  برای واحدهای مسکونی بر اساس ضوابط رایج  الزامی است و در صورت توافق با شهرداری تامین آن برای حداقل 30./.  واحدهای مسکونی کافی خواهد بود . پارکینگ ها حتی الامکان  به صورت متمرکز و درفضای باز طراحی  گردند .
1-5 به ازا هر 70 تا 100 واحد مسکونی  ایجاد یک فضای تجمع عمومی ( واحد همسایگی ) در مجموعه در نظر گرفته شود و برای کل مجموعه  ( تا 500 واحد )  یک فضای باز مرکزی  پیش بینی شود . در صورت  گسترده تر شدن مجموعه ، طراحی فضاهای عمومی در مقیاس مناسب الزامی است. در طراحی اینگونه  فضاهای باز عمومی سلسله  مراتب فضایی  رعایت گردد .دارای دید ، منظر ، چشم انداز ، سایه و ... مناسب بوده واز جانبه  و مطلوبیت لازم برای وقوع تجمع های همسایگی  برخوردار باشند .
1-6- ایجاد حداقل یک فضا برای بازی  بچه ها با وسعت مناسب ( متناسب  با تعداد واحدهای مسکونی ) ضروری است .موقعیت  استقرار این فضا باید به گونه ای باشد که از ایمنی کافی برخوردار بوده و نیز امکان نظارت والدین بر روی آن وجود داشته باشد .
1-7-از ایجاد فضاهای خلوت و دنج  حتی المقدور خودداری گردد و سعی شود نظارت اجتماعی ازطریق ساکنین درتمامی مناطق و فضاهای  عمومی مجتمع وجود داشته باشد .
ورودی به مجموعه باید قابل کنترل بوده و در صورتیکه  فاصله  دورترین  دسترسی  پیاده به ورودی کمتر از 250 متر باشد ، تنها از یک ورودی استفاده گردد . همچنین  پیش بینی یک ورودی اضطراری  به منظور  استفاده ازآن جهت رفت و آمد ساکنین ماشین های امداد رسانی  در مواقع  اضطراری  و نیز  هنگام  بسته بودن ورودی اصلی ضروری است .
در طراحی مجموعه و معابر آن استقلال  مسیرهای پیاده و سواره از یکدیگر الزامی  است .
فضای بازی کودکان  در محلی  امن و دور از مسیرهای سواره طراحی گردد .
3- اقلیم
3-1 تابش  آفتاب و اتلاف حرارت
3-1-1 طراحی  مجموعه و نحوه قرار گیری  بلوکها با در نظر  گرفتن ضوابط خاص اقلیم محل آن صورت پذیرد .
    در مناطق گرمسیر حاشیه های  بنا که در معرض عوامل مضر جوی قرار دارند با گیاهان  همیشه سبز پوشانده شود .
3-1-5حداکثر وحداقل سطوح خارجی ساختمان با توجه به شرایط محیطی تعیین و در طرح بلوکها لحاظ  گردد .  (در مناطق گرم و سرد حداقل سطوح خارجی و در مناطق معتدل و مرطوب حداکثر سطح  خارجی با روزنه های مناسب پیش بینی شود . )
  3-1-6 استفاده از عناصر و اجزا سایه انداز و یاپنجره های تو نشسته نسبت به بنا در اقلیم هایی الزامی است .ضابطه فوق به منظور کاهش تابش  آفتاب به بدنه های  ساختمان  و ایجاد حداکثر سایه  در داخل بنا در ایام گرم سال می باشد .
3-1-7 تعداد طبقات هر بلوک حداقل 2 و حداکثر طبقه باشد.
3-1-8 احداث هر گونه پیش آمدگی به منظور سایبان آزاد است مشروط بر اینکه ارتفاع  زیر آن از 5/3 متر کمتر نباشد .
3-2- باران باد و جریان هوا
3-2-1  ساختمان باید در برابر باران محافظت  شود و با توجه به اقلیم ، نوع  بام و میزان پیش آمدگی  آن مشخص و تعیین گردد . سیستم مناسب  جهت  دفع آب باران  و جمع آوری  آبهای سطحی  پیش بینی گردد .
3-2-2 استفاده از پیلوت در گروههای اقلیمی (یزد ) و (کاشان ) (دزفول )  ممنوع و برای گروههای  اقلیمی  (بندر عباس )  و (گنبد کاووس ) در صورت  وجود  توجیه  اقتصادی مجازاست .
3-2-3- توصیه می گردد به منظور جریان یافتن هوا از میان احجام ساختمانی ، در گروههای اقلیمی  (رست ) و (گنبد گاوس  و ( بندر عباس ) بلوکها از چهارطرف و در گروههای اقلیمی (رشت ) و (گنبد گاووس ) جداره های  ساختمان  حداقل از سه سمت باز  باشند .
3-2-4  در گروه  اقلیمی ( بندر عباس )  دیواره های  محوطه مشبک  باشند تا جریان هوا در داخل مجموعه میسر گردد .
3-2-5  در گروه  اقلیمی  (بندر عباس ) تامین جریان هوای شمالی – جنوبی برای بلوکها الزامی است .
3-2-6 در گروههای  اقلیمی  (رشت ) و (گنبد کاووس ) به منظور ایجاد کوران هوا در فضاهای داخل ساختمان ، نقشه بلوکها به صورت خطی و در امتداد شرقی – غربی  طراحی گردند .
3-2-7 به منظور استفاده از باد مناسب و پرهیز از بادهای مزاحم باید بر اساس گروه اقلیمی منطقه و باد غالب محل اقدام و راه حل مناسب ارائه  شود .
3-2-8 نماهای رو به باد مزاحم به گونه ای در برابر باد محافظت شود .
3-2-9 فرم کالبدی  مناسبی  به منظور کاهش تاثیر با پیش بینی شود و ساختمان  در جهت بادهای مطلوب استقرار یابد و از بادهای سرد و باران آور در گروههای  اقلیمی  1-1 (آبعلی ) ، 2-2(زنجان ) و 2-3- (رشت ) احتراز گردد . .
4- اشراف
4-1 اشراف بلوکها نسبت به یکدیگر ، میدان دید ناظر  به داخل بناهای مسکونی سایت و سطوح قابل رویت بناها از پنجره های بلوکهای مقابل باید به حداقل ممکن برسد .
4-2- به حداقل رساندن اشراف بدون حذف دید و منظر مناسب واحدهای مسکونی الزامی است و نبایستی به هیچ وجه امکان استفاده از تابش و نور طبیعی از واحدها سلب گردد .
4-3-  اشراف واحدها به محوطه بعنوان اشراف  تلقی  نمی گردد ولی اشراف ازمحوطه  به واحدها ممنوع است و باید بدون از بین رفتن نور و تهویه امکان دید از محوطه به درون واحدها منتفی گردد .
4-4 کمترین ارتفاع کف پنجره از سطح معبر 170 سانتی متر می باشد .
4-5 مسیر عبور پیاده از کنار بلوکها با فاصله مناسب طراحی گردد و از ایجاد معبر پیاده در جلوی پنجره  واحدهای مسکونی پرهیز شود .
4-6 نحوه استقرار بلوکها نسبت به یکدیگر ، با رعایت مسائل اقلیمی به گونه ای باشد که زاویه دید از دو بلوک مقابل یکدیگر به طور مستقیم نباشد .
4-7 حل اشراف بلوکهای بایستی به گونه ای صورت پذیرد که فضاهای بین بلوکها از پرسپکتیو و نمایی کورو دلگیر برخوردار نگردند .
4-9- از ایجاد شکستگی های غیر لازم در نما به بهانه حذف اشراف پرهیز گردد .
4-10 فاصله بلوکهای مقابل یکدیگر نباید کمتر از 20 متر و در صورتیکه با زوایه بیشتر از 30 نسبت به هم مستقر باشند نباید کمتر از 16 متر باشد .
 5- سیمای شهری
5-1- درسطوح خارجی بلوک ها هم بصورت منفرد و هم در ترکیب با یکدیگر ، لازم است ضمن پرهیز از هر گونه شلوغی و هیجان زائد از ایجاد سطوح  و جداره های ساده و یکنواخت نیز جلوگیری شود و در کل  مجموعه از ترکیب حجمی مناسب و متنوعی برخوردار باشد .
5-2- با استفاده از ترکیب مناسب مصالح نما و یا بکارگیری رنگهای متعادل و معمول سیمائی مطلوب و هماهنگ با اطراف و موقعیت محلی و جغرافیائی برای مجتمع طراحی گردد .
5-3- استفاده مناسب و حداکثر از دید و منظر موجود در اطراف مجموعه الزامی است .
5-4 از تکرار زیاد یک مدول یا ریتم در نما حتی درصورت تناسب و زیبایی آن به صورت منفرد ، خودداری گردد . سعی شود حداقل ، در طول هر 50 متر نما ، مدول و یا ریتم تکراران تغییر نماید .
5-5  خط آسمان مجموعه نباید در طول بیش از 50 متر بدون شکستگی در ارتفاع ادامه یابد .سعی شود با استفاده  از تغییر در ارتفاع ساختمانها و سایر تمهیدات از ایجاد خط آسمان یکنواخت پرهیز گردد .
5-6 به منظور طرح فضاهایی زیبا و دلنشین  و کارآمد لازم است به ترکیب سطوح پر و خالی پرداخته شود .
5-7 لازم است تو رفتگی ها و بیرون زدگیهای نمای خارجی و ترکیب بلوکها به گونه ای باشد که ضمن رعایت مسائل اقلیمی مجموعه ای زیبا ، همگن ، متعادل و دلنشین را در پرسپکتیوهای مختلف شهری پدید آورد 
5-9- پیش بینی نصب هر گونه کانال کولر ، کولر بخاری  و نظایر آن بر نمای ساختمان بدون داشتن پوشش مناسب خارجی ممنوع است .
7- انطباق با شکل و فرم بستر
7-1 طرح مجموعه باید منطبق پرتو پوگرافی بستر بوده و از نظر هزینه های تسطیح و خاکبرداری و ویژگیهای مورد انتظار ، کاملا اقتصادی ترین طرح باشد .
7-2- لازم است شکل مجموعه و جانمایی بلوکها با ابعاد زمین کاملا هماهنگی داشته باشد و بعد سوم مجموعه را شلوغ و مغشوش جلوه ندهد .
7-3 دسترسی های داخل مجموعه با توجه به شکل و فرم بستر صورت پذیرد به گونه ای که دسترسی  به تمام بلوکها تقریبا یکسان و مناسب تعریف گردد . 
7-4  بافت  مجموعه  نباید در تعارض  و تقابل  با بافت  پیرامون خود باشد و می بایست ضمن انطباق با آن ویژگیهای مناسب شهری بافت پیرامون  را تقویت نماید .
7-5 جمع آوری و دفع آبهای سطحی در انطباق  کامل با ویژگیهای  زمین و از طریق شبکه جمع آوری آبهای سطحی مورد توجه قرار گیرد و در نحوه طراحی و استفاده  از مصالح  کف سازی و ... تلاش شود تا هزینه ها به حداقل ممکن  رسیده  و نگهداری  آن نیز سهل و آسان  باشد .
7-6 عوارض  زمین و محدودیتها و حریم های احتمالی آن باید در طرح دیده  شود و راه حل اساسی و قابل اجرا برای آن پیشنهاد گردد و تلاش شود تا استفاده مثبت و مناسبی از این عوارض صورت پذیرد .
7-7 توجه به جنس خاک هنگام جانمایی  فضاها و کاربریها الزامی است .
8 ویژگیهای فرهنگی
8-1- توجه به ویژگیهای فرهنگی محل و تداوم و حفظ آن در مجتمع های .  
8-3  سیمای خارجی  مجموعه  باید به ویژگیهای  فرهنگی منطقه همسو بوده و در این راستا دارای رشد و پویایی  باشد
و.......

کلمات کلیدی مرتبط:
معماری ,ضوابط طراحی مجتمع مسکونی ,پاورپوینت بررسی ,مجموعه های مسکونی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی طرح معماری ویلای وراندا Verandah در هند
پاورپوینت بررسی معماری خانه فیوژن در استرالیا اثر Dankor Architecture
پاورپوینت بررسی معماری خانه چند عملکردی کبوتر در لواسان
پاورپوینت بررسی خانه طارمی در ژاپن اثر معمار و همکاران Tomohiro Hata
پاورپوینت بررسی مجتمع مسکونی BAA6 در بابدا، لبنان اثر 109 Architectes
پاورپوینت بررسی خانه پوشیده در بالای صخره شیب دار در مارکو دو کانواز ، پرتغال
پاورپوینت بررسی معماری پایدار مجموعه‌ی اداری مسکونی تجاری قلب سبز در سنگاپور
پاورپوینت بررسی معماری خانه مسکونی مدرن اثر استودیو معماری ۲۷
پاورپوینت بررسی معماری ویلای مینیمال کاتوسابا در برزیل اثر گروه معماری MAPA
پاورپوینت بررسی فضای باز مسکونی ، نمونه موردی خیابان نوچنگ در پکن
پاورپوینت بررسی معماری خانه مسکونی باریت ، نمونه موفق ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری ویلای آخر هفته ناتل نمونه موفق ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری برج بلوز پوینت ، نمونه موفق برج خارجی
پاورپوینت بررسی معماری خانه پروا در نور مازندران ، نمونه موفق ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری ساختمان مسکونی ACT Residence ، اثر تیم طراحی معماری CF Arquitetura ، برزیل
دانلود بررسی پاورپوینت تحلیل ساختمان پورتلند مایکل گریوز
پاورپوینت بررسی معماری خانه باغ – کلمبیا اثر گروه معماری CONNATURAL ، نمونه موفق خارجی
پاورپوینت بررسی معماری مرکز خرید و مجتمع تجاری چند منظوره Kulturbau، نمونه موفق خارجی
پاورپوینت بررسی معماری ساختمان نقلی چند عملکردی HVB
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع مسکونی-تجاری-اداری تورنتو کانادا اثر گروه معماری بیگ
  • safaii safaii

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی