معماری www nbpars.ir

سلام این وبلاگ زیر مجموعه نقش برتر است آدرس سایت اصلی nbpars.ir
برای خرید هر محصول روی لینک آن کلیک و پس از پرداخت بلافاصله دانلود کنید

دانلود,بررسی پاورپوینت روسازی راه زیرسازی و روسازی,pptx

تاریخ ایجاد 26/06/1398 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 30   قیمت: 8500 تومان     تعدادمشاهده  1  

دانلود,بررسی پاورپوینت روسازی راه زیرسازی و روسازی,pptx
 
 
بخشی از مطلب 
 
ضریب باربری کالیفرنیا( CRB) :
آزمایش ضریب باربری کالیفرنیا یک آزمایش ساده استحکام است که ظرفیت باربری مسلح را با ظرفیت باربری سنگ های خرد شده کالیفرنیا مقایسه می کند (مثلاً مسالح سبکی با کیفیتی بالا دارای  CBR100درصد می باشند ) . به این منظور است که اما محدود نمی شود به ارزیابی استحکام مواد چسبنده که ذراتشان کمتر از 19 میلی متر است . که آن توسط تقسیمات بزرگراههای کالیفرنیا حدود سال 1930 توسعه یافته شده بود و متعاقباً توسط شماری از ایالت ها ، استان ها ، ایالت متحده و نمایندگی های فدرال بین المللی اقتباس شده بود در نتیجه بیشترین آزمایشگاه های ژئوتکنیک تجاری در آمریکا دارای امکانات اجرایی آزمایشات CBR  هستند ( راهنمای روسازی WSDOT سال 2003  ) . 
اساس آزمایش CBR شامل به کاربردن فشار به پیستون کوچک در یک سرعت 3/1 میلی متر در دقیقه و وارد کردن تمامی فشار به قسمت های نفوذی بالاتر از 64/0 تا 62/7 میلی متر . شکل3 یک طرح  از نمونه CBR ارزش های بدست آمده در معادله های بعدی با ارزش بدست آوردن CBR درج شده اند . مقاومت مواد یا فشار نفوذی دستگاه بر پیستون .  : X مکان دستگاه پیستون 54/2  میلی متر یا 08/5  میلی متر . Y : استاندار فشار دستگاه برای درجه بندی کردن .  سنگ های خردشده مناسب 9/6 mpa ((1000PSI برای نفوذ 204 میلی متری (1500psi)3/10pa برای نفوذ 08/5 میلی متری . 
شکل 3 مثال CBR 
جدول 1 . برخی از مقادیر CBR برای انواع مختلف خاک 
3.2 ارزش مقاومت R-value )  ) . 
آزمایشات ارزش مقاومت یک آزمایش سختی مواد است . شیوه آزمایش دلالت می کند بر مقاومت  مواد به شکل گیری وظیفه نسبی که شامل فشار عمودی به فشار افقی می شود . آزمایش کاهش تراکم یک امر ضروری است . مواد آزمایش شده در R-VALUE  طراحی شده اند آزمایش  R-valueتوسط F.NHVEEM و R.M Carmany توسعه یافته شده بود و از تقسیمات بزرگراهای کالفورنیا و اولین برنامه در سال 1940 گزارش شده بود .و از تقسیمات بزرگراه های کالیفرنیا و اولین برنامه در سال 1940 گزارش شده بود . در طول این زمان شیارها در چرخ کامیون یک امر مهم بود و آزمایش R-value در گسترش آزمایش CBR  تاثیر گذاشته بود . 
اساساً R-VALUE به طور تقریبی توسط نمایندگی های بزرگراه ایالت در سواحل غربی امریکا مورد استفاده قرار می گیرد . شیوه آزمایش برای تعیین R-value لازم است آزمایشگاهی آماده شود که نمونه هایی که شرایط رطوبت و چگالی رانشان میدهد  به بدترین شرایط ممکن در زیر سازی متراکم ساخته شود . R-VALUE از نسبت فشار عمودی وارده به فشار افقی محاسبه می شود و این اندازه گیری مقاومت مواد  در ناحیه پلاستیک است . دستگاههای مورداستفاده در آزمایش
 R-VALRE (STABILOMETER)نامیده می شود. و به صورت انشعابی در نمودار 4  نشان داده شده است . 
شکل R-VALRE 4  (Stabilimeter) . 
ارزش ها در estabilemeter  درج شده در معادله بعدی در R-value بدست آمده است .
تاب مقاومتی =R :مکان 
شامل فشار عمودی می شود . =PV
انتقال فشار عمودی در PV=14 . Psi=Ph 
جایگزینی srabilomerter سیال ضروری برای افزایش فشار افقی =D
از 5 به100PSI
3.3 ضریب ارتجاعی یا فنریت 
خاصیت ارتجاعی مواد حقیقتا بر آوری از خاصیت فنریت است . وقتی به خاصیت فنریت یا ارتجاعی فشار وارد میشود E.
 با فشار از هم جدا میشوند . در فشار روبه کاهش خاصیت های ارتجاعی جهت فشارهای روبه افزایش تر فشار وارد میشود تا مثل آنهایی که از طریق روسازی تجربه میشود . 
3.4    ضریب عکس العمل بستر 
ضریب عکس العمل بستر (K) که یکی از داده های اصلی برای طراحی روسازی صلب می باشد این برآورد بستر را برای قرار گیری در زیر رویه بتنی آماده می کند .  
K-VALUE میتواند تخمین زده شود توسط اجرای آزمایشات زمینه ای یا توسط محاسبه از نتایج آزمایشات دیگر . امتحانات آزمایشگاهی صحیحی برای مشخص کردن K-VALUE  وجود ندارد .
ضریب عکس العمل  بستر که می آید در کار انجام شده توسط وسترگاد در طول دهه 1920S  . پیشرفت  K-VALUE  وقتی که یک جهش دائمی ورقه پایین تر را حمایت می کند در نمودار 6. 
فشار عکس العمل مقاومت فشار متناسب با جهش دائمی است ( که نمایندگی ورقه های خمیده است ) و K (نمودار 7) (WSDOT راهنمای روسازی سال 2003 ) 
عکس العمل فشار با حمایت ورقه خمیده  :P مکان 
ضریب عکس العمل زیر سازی = جهش دائمی : K
ورقه خمیده (10)  =   
-نمودار 6 ضریب عکس العمل بستر 
- نمودار 7 رابطه فشار ، خمیدگی و ضریب عکس العمل بستر ارزش (K ) ( برحسب WSDOTراهنمای روسازی سال 2003) 
بر حسب فشار/ طول و وسعت حدودmpa/m 5/13 برای تاب آوردن ضعیف تر و 270mpa/m  برای تاب آوردن  قوی تر است . برای نمونه ضرایب عکس العمل زیرسازی از آزمایشات استحکام سفتی دیگر تخمین زده میشود . هر چند این ارزش های مکانی می تواند اندازه گیری شود با استفاده از آزمایش باربری . 
4-    تجزیه و تحلیل زیر سازی 
بعد از فراهم کردن نتایج آزمایش برای طبقه بندی خاکها لازم است به ایجاد ارتباط این اطلاعات با طبه بندی چگونه زیر سازی  کل درجه بندی های کیفیتی خال در جدول 4 نشانداده شده اند . 
جدول 4 کل درجه بندی های کیفیتی خاک . 
هر چند اگر امکانات آزمایشگاهی بری آزمایش قابل دسترس  نیست ، طراحی ها ممکن است بر پایه ارزیابی زمینه ی دقت توسط یک مهندس که میتواندخاکهای بستر را به یکی از طبقه های بعد انتقال دهد ، ساخته شود 
(G) خاکهای بسترخوب : خاکهای بستر مناسب بر اساس مقدار ظرفیت تحملشان در مقابل رطوبت در جه بندی شده اند . که شامل ماسه تمیز و سنگ ریزهای شنی و خاک معمولی زیان آور مقدارهایی از مواد پلاستیکی هستند. در زیرسازی خوب ارزش CBR 20 درجه باید بیشتر است . 
M)) خاکهای متوسط بستر: 
حفظ کردن این درجه ملایم در شرایط مرطوب زیان آور است . که شامل خاکهایی مثل خاک گلدانی ( خاک رس و شن آمیخته با گیاه پوسیده است ) ، گل و لای و شن و سنگریزه شامل مقدار زیادی از خاک رس و گل و لای کمی رقیق است . در طبقه بندی متوسط ارزش CRB  بین 6 تا20 درجه است . 
P)) خاک های زیر سازی سست : این خاک ها وقتی که مرطوب می شوند سختی و پلاستیک خود را از دست می دهند این خاکهایی که مقدار زیادی خاک رس و لای دارند . هم چنین سیلت و لای و خاکهای گلدانی ممکن است خاصیتهای تحملی ضعیف داشته باشند در محلهایی که یخبندان داخل زیر سازی نفوذ میکند یک عامل مهم در ایجاد ترک ها است . در طبقه بندی ضعیف یا سست ارزش CRB  5 درجه یا کمتر از آن است . که بایستی در تثبیت یا برداشت و جانشین سازی(خاک برداری )از مصالح مناسب استفاده شود چرا که همیشه یک زیر سازی محکم واستوار لازم است .
5 – تنش های عمومی در بستر راه 
سطح بستر ضعیف همواره می تواند تنش های مختلفی را به رو سازی وارد کند . 
1-    ترک های خستگی 
ترک های خستگی یک سری از ترک های متصل به میباشند که این ترک ها بر اساس تکرار بارهای ترافیکی شکسته شده و ترک می خورند . که این ترک ها بر اثر تعداد وبزرگی بارها ، بزرگتر و بلند تر می شوند . بعد از تکرار بارگذاری این ترک های بلند به هم متصل شده و بازوایای حاده مانند نقش بدن یک کروکدیل پخش می شوند . لذا ترک های خستگی میتوانند توسط بستر ضعیف تشکیل شوند . 
شکل 8 : ترک های خستگی نزدیک به خط توقف در محل تقاطع یک راه اصلی .
2-    گودال و چاله ها : 
چاله ها به صورت های سطحی و عمیق در سطح روسازی هستند . که از میان همه ی راه ها به لایه ی زیرین HMA نفوذ می کنند . آنها عموماً دارای لبه های تیز و کناره های عمودی نزدیک به سوراخ دارند ، گودال ها میتوانند منجر به خسارت شدید به وسایل نقلیه و نفوذ رطوبت شوند . یکی از موردهای ممکن برای شکل گیری گودال ها  لایه سست زیر سازی است . 
شکل 9 شکل گیری چاله ها از یک چرخهایی که شیار شدید در محوطه یک شاهراه است را نشان میدهد . 
3 - سستی ها (انحطاط ). (شکل 10) 
سستی ها در محل های خاصی از سطح روسازی با ارتفاع کمتر از روسازی اطراف متمرکز میشود . این نوع از سیستها بعد از بارندگی خیلی جالب توجه هستندوقتی که آنها پر زا آب باران هستند . سیستمها منجر به مشکلات ناهمواریها ی پرشده با آب واقعی می تواند دلایلی برای وسایل هواپیمایی دریایی باشد . دلیل اصلی برای سیستم های زیرسازی از تراکم نامناسب در طول ساختمان نشات میگیرد . 
شکل 10 سستی در یک خیابان قابل دسترسی است . 
4 – جای چرخ گذاشتن : 
جا گذاشتن بر روی رو سازی توسط چرخهای شیار دار است . پیشروی روسازی ممکن است در طول کناره های شیار رخ دهد . شیارها واضح و معلوم هستند .خصوصا بعد از یک بارندگی وقتی که آها با آب باران پرشده اند . دونوع اصول شیار وجود دارد : شیار مخلوط و شیار زیر سازی . 
شیار مخلوط وقتی بوجود می آید که سطح روسازی بدون شیار است . از سستی شیار چرخ ها جلوگیری میکند که منجر به تراکم مشکلات طراحی میشود شیار زیر سازی زمانی رخ میدهد که زیر سازی از سستی شیار چرخ ها که در نتیجه فشار بوجود می آید جلوگیری میکند . در این مورد روسازی در شیارهای زیر سازیکه بدلیل سستی ها در سطح شیار چرخ ها بوجود آمده اند مستقر میشود . شیارهاییکه با آب پر میشود می تواند بدلیل وسایل نقلیه هوایی باشد و مبتواند مخاطره آمیز هم باشد چرا که شیارها باکشیدن یک وسیله نقلیه به جلو شیار مسیر به سمت عرض شیار رانده میشود . نمودار 11 شیارهای روسازی است .
6 – روش هایی برای بهبود عملکرد بستر :  
زیر سازی ضعیف باید رد صورت امکان جلوگیری شد اما وقتی آن لازم به ساخت روی خاکهای ضعیف است چندید روش قابل دسترس برای بهبود اجرای زیر سازی وجود دارد : برداشت و جایگزینی ( جانشین سازی) . خاک ضعیف زیر سازی مبتواندبه راحتی برداشت شودو با خاک کیفیت بالا جانشین کرد . اگر  چه این در تصور عمومی سادهاست آن میتواندگران باشد . جدول شماره 5 انواع خاک برداری عمیق که توسط انجمن روسازی COLORADO  توصیه شده بود را نشان میدهد . جدول 5 توصیه های خاک برداری ( بعد از 2000، CAPA) . 
محکم کردن با یک سیمان  یایک صفحه آسفالت افزایش یک لایه محکم ( مثل آهک ، سیمان پورتلند یا آسفالت میتواند استحکام زیر سازی راافزایش دهد و انبساط راکاهش دهد . جدول شماره 6 خلاصه های پیشنهادات انجمن آسفالت روسازی COLORADE  است . 
جدول شماره 6: 
 تعدادی از پیشنهادات محکم کردن (بعد از CAPA2000) 
پایه لایه های جمع شده . خاکهای سست زیر سازی Margimally ممکن است توسط استفاده از پایه لایه های جمع شده حیران شده باشد . این لایه ها فشارهای موجود در روسازی بروی محوطه بزرگتر زیر سازی رارفع  میکند . این عمل نسبتا مخاطره آمیز است . 
وقتی روسازی برای آزمایش زیر سازی های ضعیف ط احی میشود ممکن است فقط یک برش ضخیم تر با پایه مواد بیشتری طراحی شود زیر برش ضخیم تر با پایه مواد بیشتری طراحی شود زیرا برش ضخیم تر طراحی معادله های بیشتری را جبران میکند . هر چند اینمعادله ها در کمترین بخش غیر عملی هستند و معمولا در بیشتر موارد مورد استفاده قرار نمی گیرد . خلاصه یک ساختار ضخیم روسازی بروی زیر سازی دست لزوما یک روسازی خوب را  نمی سازد . 
به طور خلاصه ویژگی های خاص و اجرای زیر سازی در طراحی ساختاری روسازی تاثیر دارند . مشخصه هایی مثل ظرفیت تحمل فشار ، میزان رطوبت و افزایش در طراحی ساختاری تاثیری ندارد . اما هم چنین اجرا و هزینه طولانی مدت است. 
7    -  نتیجه گیری :  
خاصیت لایه زیر سازی تحت تاثیر اجرای بااهمیت روسازی است . 3 اصل زیر سازی سفتی /استحکام تشخیص داده شده اند که عموما در ایالت متحده مورد استفاده قرار میگیرد :      1- ضریب باربری کالیفورنیا CBR  
2-میزان مقاومت یا ایستادگی R-Value و خاصیت ارتجاعی . زیر سازی میتواند بر طبق اندازه گیری تعیین شده طبقه بندی شود . لایه های سست تر زیر سازی میتواند منجر به خطرات شدیدی روسازی شود . هر چند این خطرات  میتواند جلوگیری شود یا به تاخیر بیافتد توسط تصویب اقدامات مناسب در طول زمان ساخت یا در زمان نگهداری روسازی . 
 

کلمات کلیدی مرتبط:
روسازی راه زیرسازی و روسازی ,pptx ,دانلود,بررسی پاورپوینت روسازی راه زیرسازی و روسازی,pptx , , ,ضریب باربری کالیفرنیا( CRB) : ,آزمایش ضریب باربری کالیفرنیا یک آزمایش ساده استحکام است که ظرفیت باربری مسلح را با ظرفیت باربری سنگ های خرد شده کالیفرنیا مقایسه می کند (مثلاً مسالح سبکی با کیفیتی بالا دارا,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود,بررسی پاورپوینت ساختمانهای بتنی,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت اجرای ساختمانهای فلزی,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت استاندارد بلوک‌های سیمانی,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت ستون فلزی ,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت حریق در ساختمان,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت شناخت انواع ساختمان و بنا,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت معرفی رشته مهندسی عمران,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت پایداری سدهای خاکی در برابر زلزله,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت سازه های بتن آرمه,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت اجرای ساختمان,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت آبشستگی,pptx
دانلود,تاریخچه تونل سازی و انواع آن,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت تولید گاز سنتز بطریق (SMR) ,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت روشهای تولید گاز سنتز,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت وضعیت گاز طبیعی در ایران و جهان,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت شناخت اجزای تشکیل دهنده بتن و خود بتن,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت نانو تکنولوژی وتاثیر آن در عمران,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت اصول و مبانی گودبرداری و سازه های نگهبان,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت اثرات المانهای مرزی بر روی رفتار لرزه ای دیوار های برشی فولادی ,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت انواع دیوار برشی فولادی و رفتار آنها,pptx
  • safaii safaii

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی