پاورپوینت بررسی معماری دیجیتالی
بخشی از مطلب
ک« کلیک » ردن در فضاهای سایبر همچون حضور در گردشگاه های جدید معماری است . نظری ة آرمان
شهری ویلیام میشل ماهیت ماهوی، جدایی ناپذیر و معمارانة فضاهای سایبر را مطرح می کند . به ه ر
حال معماران مجبورند موضوع طراحی دنیای مجازی را جدی بگیرند . ولی در حال حاضر ملاحظه
میشود که برنامه نویسان و متخصصان علوم کامپیوتر اکثر مکان های مجازی را طراحی می کنند و در
بسیاری موارد این مکان ها تا اندازه ای که بتواند خواستههای افراد را حداقل در کوتاه مدت برآورده
سازند، عملکردی هستند.
معماری مجازی اطلاعاتی جایگزینی است ، که دگرگون می کند و درحال دگرگون سازی قوانین
کلاسیک است . درواقع بهره از مجاز گرفتن ب ه جهت توسعه و گسترش ح قیقت است . گسترش حوز ة
اندیشه وتفکر با ورود به مجاز و دنیای آن عملی به نظرمی رسد و امکانی جدیدرافراهم می سازد .
شبکه، شخصی سازی، پویایی و ارتباط ارکان جامعه اطلاعاتی فوق الذکرراتشکیل می دهند.
معماری انتقالی درجستجوی عبور از دنیای معماری فیزیکی به سمت معماری فضای مجازیست . پس
می توان دریافت که حقیقت مجازی چه امکاناتی در اختیار طراحان و معماران گذارده است . حقیقت
مجازی در اصل امکانی برای طراحی و رمزیابی تکوینی و پیدایشی یک اندیشه است؛ دراینجا می توان
براین نکته توجه کرد که درواقع تمام معماران بالذات بر مجازواقفند ولی باید گفت که این مطلب
رادرک می کنند اما قادر به ساختن و پرداختن به آن نیستند.
ابزار و وسایل مورد استفاده معماران در گذشته تأثیر بسزایی درآثارشان داشت. با گسترش و شناخت
تکنولوژیهای جدید می توان این را مطرح ساخت که زمان، حرکت و شدت جریان علوم محدودی
هستند وشبیه سازی و مطابقاتی را باید به دست آورد که راه و مسیردیگری را برای طراح معماری مهیا
سازد. دراین عصر ما به معمارانی که خالق تصاویر زیبا هستند نیازی نداریم. امروزه هر کسی قادر به
انجام چنین کاری است. بعدازاین معمار کسی است که ساختمانهایی بسازد که خالق ن وعی اندیشه
باشد. به عبارتی اندیشه ای که طراحی می کند و اثری که گویای اندیشة نویست
امروزه با استفاده از فضای دیجیتالی به خوبی می توان تمام جزئیات تصور شده یک طرح را پیشاپیش به
تصویر کشید . کاری که در گذشته تقریباَ غیرممکن بود . فرم درفضای کامپیوتر ترسیم می شود. خلاقیت
شکل می گیرد. بی مهابا مشکلی توسط دستی رقم می خورد، در فضایی که نه چندان آشناست اما این
فضا یار دیرین است. این همان فضای کامپیوتری و عرصه ایی برای خلق نوآوری هاست . معماری به
همراه فضای دیجیتال طرح ها را تحت الشعاع قرار می دهند، طرح هایی که اعجاز معماری دیجیتال را
نمایانگر است.
نت های جاری شده در فضا تنها در صورتی شناخته می شوند که ابزار آنها وجود داشته باشد؛ پس یک
آلت موسیقی پلی است بین احساس هنرمند و مجموعه ن تهایی که هویتی را معرفی می کند. استفاده از
ابزار نیز وقتی جایز است که پیشرفت و تکامل انسان را سبب شوند و با دید ضد ارزش نباید به آن ها
نگاه کرد، زیرا ابزار پیشرفته خواه ناخواه در زندگی امروزی، نیاز به شمار می آیند . در این بین
تکنولوژی مدرن در حوز ة معماری که تولد آن سبکی آزاد ونامحدود است و شاید بی رحم ، مطرح
می شود. در این میان بیشترین ضرر را معمارانی متحمل می شوند که کارفرما را
نمی توانستند نسبت به زیبایی یا موفقیت پروژه شان مجاب کنند و نیز
کارفرمایانی که برای ساخت یک طرح، با ابهام و تردید
گام برمی داشتند. و....