دانلود,بررسی پاورپوینت ایمن سازی در سدهای قوسی ,pptx
بخشی از مطلب
بررسی ایمنی سدهای قوسی توسط تئوری پایداری
طبق مکانیک سنتی، هیچ گونه مشکل پایداری وجود ندارد، و لغزش سد
قوسی درامتداد سطح تماس فونداسیون، ناپایداری شانه های سد، و لغزش
بلوک سنگی درامتداد سطح تماس سازه، همگی مرتبط با تخریب مقاومتی
می باشند.
اما با توجه به تعریف پایداری کینماتیک، هر گونه تغییر در یک حالت و
یا یک شیئ، یک حرکت به حساب آمده و موضوع پایداری مطرح میشود.
زمانی که تمام بدنه سد به دلایل مختلف درحالت پایداری محدود شده
به سر میبرد، تنها یک آشفتگی جزئی باعث انحراف سد ازحالت تعادل
اولیه خود شده و باعث تخریب غیر قابل بازگشت میشود.
با توجه به این اصل که زمانی که تخریب کامل سد قوسی اتفاق
میافتد، حالت سکون سد به حالت قابل حرکت تغییر میکند، رن دینگ ون با
توجه به منبع مطالعات تغییر حالت سیستم، پیشنهاد کرد که تخریب
کامل سدهای قوسی ممکن است در ارتباط باپایداری باشد.
اما بر خلاف ناپایداری کمانشی، این نوع ناپایداری مربوط به
ناپایداری حد نقطهای بوده و شاخص تعیین کننده ی امنیت سد قوسی
همان اتکاء سد می باشد.
با توجه به تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با ناپایداری سد قوسی تا
هم اکنونهیچگونه پیشرفتی نه بر پایه ی تئوری مکانیکی دقیق حتی به
شکلی ساده و عملیصورت نگرفته است.
در حال حاضر، پیشرفتهایی در زمینههای تحقیقاتی در ارتباط با پایداری کلی سد قوسی به قرار زیر صورت گرفته است:
روش اضافه بار، ذخیره ی مقاومت، روش ترکیبی اضافه بار و ذخیره ی مقاومت و غیره.