میر
میران در روند کاری از سه معمار مشهور تأثیر می پذیرد یعنی سه شخصیت
برجسته معماری معاصر و متعلق به سه نسل پی در پی که هر کدام به نوعی در
زمان خود بر روند کاری میر میران تأثیر گذاشته اند. زنده یاد سید هادی
میرمیران در طول کارحرفه ای خود سعی داشت تا تداوم معماری گذشته ایران را
در معماری امروز نشان دهد.تلاشی که در کارهای اخیرش به خوبی دیده می شودو
می توان تلاش معمار را در رسیدن به این هدف در پروژه هایش جستجو کرد.
میرمیران در پروژه فرهنگستانهای ایران (اردیبهشت ۱۳۷۳) با استفاده از
عناصر فضایی معماری ایران مانند : مدخل، صفه، دروازه، چهارطاق، حیاط و
ایوان شروع به طراحی کرده و در روند طراحی از تناسبات افقی و عمودی مسجد
کاج اصفهان ( در حدود ۱۳۲۵ م.) هم استفاده کرده و در نهایت به پروژهای دست
یافته که دیاگرام فرم آن تاحدودی تحت تأثیر دیاگرام فرم مسجد کاج اصفهان
است.
کلاوس هردگ از دیگر متفکرانی است که در تحلیلهایش از رویکرد شکلی استفاده
میکند.او در کتاب « ساختار و شکل در معماری اسلامی ایران و ترکستان» به
بررسی شکل در معماری ایران و ترکستان ــ از فضاهای بزرگ شهری تا یک اتاق
کوچک ــ میپردازد و با تحلیل نمونههای شاخص معماری و مقایسهی آنها باهم ،
در جستجوی فهم و درک معماری آنها است. بعنوان نمونه در مقایسهی شکلی یک
مینیاتور متعلق به 1520 میلادی و پلان مسجدشاه اصفهان (1630ـ1597 م.) به
این نتیجه میرسد که احتمالاً در طرح این مسجد از ساختار شکل آن مینیاتور
استفاده شده است
و....
فهرست مطالب
بیوگرافی
فعالیتهای حرفه ای
گزیده ای از سخنان میرمیران درخصوص معماری ایران
روند طراحی و سبک و ویژگی های طراحی سید هادی میرمیران
آثار و تحلیل و بررسی آنها
استفاده از دیاگرام فرم آثار معماری
استفاده از دیاگرام فرم آثار هنری و طبیعت
استفاده از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین
نظر میرمیران در مورد معمار ایرانی و معماری ایرانی ویژگی های آثارمیرمیران
سبک طراحی میرمیران