پاورپوینت بررسی مبانی نظری معماری پویایی و سیالیت
بخشی از مطلب
باید فضایی ایجاد شود که متناسب با فرهنگ خاص جوانان باشدیعنی دارای
حرکت،پویایی،سیالیت و تنوع باشد وظیفه فرمهای پویا در ساختمان نشان دادن
نیروها و نمایش دادن مسیرها و بطور خلاصه جذاب کردن ساختمان است.
این تحرک تنها در معماری دارای اهمیت نیست بلکهیکی از مبانی هر نوع لذت
بصری است.به عقیده «رود لف ارنهایم» هر ادراکییک بازی متقابل بین نقشههای
جهتیافته است در ادراکییک تحرک قوییا ضعیف وجود دارد شدت این پویایی بر
حسب سبک و دوره ساختمان و معمار متغیر است ساختمانی که متقارن و دارای
تناسباتی متعارف باشد پویایی را کمتر القا میکند تا ساختمانی که عناصر آن
متضاد و پیچیده است.
مردم با حرکت و تغیر نقطه دیدشان فرم کلی معماری را در ذهن تداعی
میکنند،معماری نیز نظم را برای مردم متجلی میکند و این مردم هستند که در
حرکت تدریجی نظم فضا را درک میکنند واین نظم در ذهن افراد پویایی و تحرک
مییابد و مردمیکه معماری را تجربه میکنند از این پویایی تاثیر
میگیرند،اما پویایییک اثر متاثر از تناسب شکل آن است.
پویایی موضوع معماری نیست بلکه پیامد آن است.هدف معماری خلقیک مدل پویا
است،جهان پویا است، خالق هستی پویا است ، ایستادگی محدودیت است پس معماری
هندسه پویا نیاز دارد.کلیوم هوفی شان (هر روز در مقام جدیدی است)
رایت: معماری باید تکه ای از طبیعت باشد نه روی طبیعت بنا شود.
در کتب و مقالات فلسفی از موارد بحث حرکت و سکون ظاهراً معلوم میشود که
بحث حرکت و سکون جزء مسایل علم طبیعی است و بدین جهت حکما عموماً جای بحث
حرکت را در علوم طبیعی قرار داده اند و در این علم در باره بیان حرکت و
بیان ماهیت و اقسام آن گفتگو کرده اند.ارسطو: بدون حرکت طبیعت محال و نا
ممکن است.
4-2فضای پویا
در گذشته اندیشه ثبات استوار بود بر پایداری چیزها دوام شکل آنها و روابط
به ظاهر ذاتی شان.اما امروز دیگر در این جهان قطعیت ثابت که الگوهای تاویل
ما از واقعیت بر آنها استوار بود وجود ندارد.
امروز این جهان ثابت جای خود را به جهان سیال داده است که در آن پایداری و
ثبات که این همه به آن نیاز داریم دیگر داده ای معین و مشخص نیست.بلکه چیزی
است که باید با خواست و اراده به دست آید و این ثبات اگر وجود داشته باشد
نتیجهیک پروژه است.
یک چرخه کوچک چند چرخه کوچک و بعد چرخه بزرگ گیتیانگاه فنا - واژه ای که
هیچ گاه به وجود نمیرسد -فنا دریک چرخه بزرگ جایی ندارد اما حرکت اینجا
همیشگی است.
لحظههایی پیش روی ما ایستاده است.لحظههایی خالی که میتواند از هر چیز پر
شود و در هر چیز تمام شود.پیش رویمان سکوت امروز زمان هیاهو دیروز زمان در
آرامییکیاد و ما ساکنان همیشگی فضای سیال هستیم.
حرکت فنا و عدم نیست بلکه تجلییک نیروی بالقوه از گونه ای به گونه دیگر
است.چرخه ای که عدم در آن جایی ندارد.فضای پویا نیز فضای فنا نیست.خاموش
نخواهد شد.از چشم اندازی به چشم انداز دیگر معاوضه خواهد شد.
فضای پویا فضایی است که امتداد خاطره ذهنی ما را میشکند خاطره ذهنی ما را و
آنچه که ما همواره در امتدادیک رخداد به انتظار خواهیم نشست.
«هیدگر»معنا را رسیدن به جایی دانسته بود که از پیش وجود دارد جایی که نمیتواندیکسر دستاورد ساختن معنا باشد.
هر لحظه از فضا دارای کیفیت منحصر به ویژ گیهای خود است و از لحظه دیگر
فضا قابل بازشناسی است از لحظه قبل میگریزد و به لحظه بعد میپیوندد.
فضای پویا فضای اجرای سیال است فضای اجرای دگردیس شاید فضای به کار بستن
نظریه دگردیسیهای دکارتی است.1890 "هانری پوکارد"قابلیت تغییر شکلیافتن
فضایی را که افراد عملاً آن را درک میکنند از طریق ریاضی اثبات کرد به
طوری که دیگر معنایی نداشت که شناساننده جهانی لایتغیر را تصور کند که در
آن مشاهده گر میبایست ابزارهای گیرندهایش را با نهایت امانتداری تنظیم
کند.
فضای حال دیگر بسط افقی عمودییا مایل نیست و در عوض از فضایی به فضای دیگر
میجهد.بی هیچ ثباتی.فضا همچونیک حادثه خوانده میشود نه چونیک مکان و
میتوان آن را با نهایت امانتداری تنظیم کند.
4-2-1عوامل سازنده فضای پویا
در فضای پویا دو مشخصه مهم و اصلی مطرح میگردد که ایجاد حرکت میکند: مسیر و سرعت
مسیر
مسیر همان مکانیسم کشف فضاست و این مکانیسم به اندازه ساختار کالبدی فضا
اهمیت دارد.به عنوان مثال قابل مشاهده بودن فضای ساده چادر سیرک از طرف سبب
تفاوت در ادراک آنی تماشاچیان میشود
سرعت
فضای خیابانی براییک فرد پیاده ویک راننده اتومبیل به دو گونه کامل
متفاوت مطرح است. با افزایش سرعت ماشین، توجه راننده به فرم، معطوف به
ابعاد کلان فرمیعنی ساختار فرم میشود و در سرعت پایین توجه فرد پیاده به
ابعاد خرد چون جزییات و بافت است. سرعت، فضا را به دلیل وابسته بودن به
زمان به پدیده ای چهار بعدی تبدیل میکند.در حالیکه فرم پدیده ای سه بعدی
است.
همچنین قابل ذکر است که بر انگیختن هریک از ادراکات پنجگانه انسانی، تاثیر بسزایی در سرعت حرکت در فضا ایجاد میکند.
ریزفضاهای پویا
هر فضای معماری توده ای از ریز فضاهای همنواست.«کریستین نور برک شولتر» در
کتابی با عنوان «هستی، فضا، معماری» اجزاء تشکیل دهنده فضا را به آرامیو
احتیاط ازیکدیگر دور کرده است. فضای معماری پویا نیز از ریز فضاهای ریز
تشکیلیافته است:
و.....