بخشی از مطلب
ساختمان دارای دو طبقه پارکینگ زیرزمینی در زیر محوطه بازیک طبقه همکف با نیم طبقه داخلی و پنج طبقه فوقانی است.
طبقه همکف (ورودی از محوطه باز)
این طبقه «فوروم» (میدان عمومی) نامیده میشود و از نظر عملکرد کمابیش
شبیه فورومهای باستان است. در مسر بازدید از مرکز پمیدو این فضا به منزله
محفظه ای است برای اختلاط و امتزاج جمعیتی که به مرکز واردیا از آن خارج
میشوند و قبل از پرداختن به بازدید ارزش تأمل و مشاهده بیشتری را دارد. در
اینجا بازدیدکنندگان میتوانند برای کسب اطلاعات توقف کنند،یا برنامه
هفتگی مرکز را که زیرفعالیتهای روزانه تمام بخشها در آن درج شده است را
تهیه کنند ویا در دیدار دسته جمعی از مرکز تحت عنوان «شناسایی مرکز» شرکت
کنند.
این دیدار همه روزه برگزار میشود و ظرفیت آن محدود به 25 نفر است.
در میانه میدان، محوطه ای فرورفته پدیدار میشود که محل نمایش موضوعهای مهم
روز است: موضوعهایی همچون سکوی حفاری در دریا، پرده بزرگی از تئاتر با
طرحی از پیکاسویا اعلانی برای نمایشگاه آثار دالییا تاکسی سیتروئن بر
فرازیک قاشق چایخوری.
مسیر کارگاه کودکان در سمت راست ورودی قرار دارد، در دو طبقه همکف نیز دو
نمایشگاه مخصوص هنرهای معاصر آثار هنرمندان و عکاسان جوان را عرضه میکند.
زیر نیم طبقه و در پشت فضای زیر زمینییک کتابفروشی قرار دارد که از
مجهزترین کتابفروشیهای پاریس در زمیینه هنر، معاری و کاتالوگهای هنری به
حساب میآید.
درست در زیر پلکان برقی «اتاق تازههای نشر «قرار دارد با تازه ترین
روزنامهها، مجلهها و نشریهها به زبان فرانسوی و بسیاری از زبانهای
بیگانه. این بخشیک سالن سخنرانی دارد که نویسندگان میتوانند در ان آخرین
آثار خود را به مردم عرضه کنند. دریک سمت اتاق، جلدهای صفحات موسیقی برحسب
نوع و نام سازنده قطعه مرتب شده است. مراجعان صفحات مورد نظر خود را
انتخاب میکنند و مسوول قسمت با دریافت هر جلد صفحهیک صندلی ویک جفت گوشی
به طور رایگان در اختیار مقتضی قرار میدهد تا به صفحه مورد علاقه خود گوش
فرادهد.
در سمت راست پلکان برقی غرفه نمایشی موسوم به «چهارسوی ولایت» که به
فعالیتهای فرهنگی سطح کشور اختصاص دارد، تلویزیونهای مدار بسته برنامههای
تهیه شده در مراکز منطقه ای را نمایش میدهند و مجموعههای نمایشگاهی مرکز
مرتباً بین این مراکز رد و بدل میشوند.
بدین ترتیب مجموعه بخشهای متمرکز در میدان عمومی(فوروم) و طبقه همسطح آن
در مقیاسی کوچک، تمام فعالیتهای عمده مرکز و بخشهای مربوط بدان،یعنی
کتابخانه، موسیقی، هنرهای بصری، تکنولوژی نوین و نشر اطلاعات را ارائه
میکند.
نیم طبقه (ورودی دوم مرکز و طبقه همکف از سمت خیابان رنار)
طبقه همکف
تنها بخش عمومیاین طبقه کتابخانه عظیم اطلاعات برای عموم است که ورودی آن
از طبقه فوقانی است. ورود به کتابخانه آزاد است و مراجعان میتوانند از
طریق سیستم قفسه باز کتابخانه از کلیه کتابها، مجلهها، اسلایدها، نقشهها و
میکروفیلمها استفاده میکنند. مراجعان این قسمت در زمینههای تخصصی
راهنمایی میشوند. احتیاج به پر کردن هیچ گونه برگه ای نیست و افراد
کارهای خود را شخصاً انجام میدهند. هیچ گونه برگه ای و افراد کارهای خود
را شخصاً انجام میدهند. هیچ شیئی را نمیتوان از ساختمان خارج کرد. میز و
صندلیهای کتابخانه گنجایش پذیرش 1300 نفر مراجع را دارد و عده بسیار
زیادتری نیز میتوانند روی فرش بنشینند، روزانه در حدود 10000 نفر به این
کتابخانه مراجعه میکنند. با وجود این کتابخانه معمولاً جای آرامیاست.
آزمایشگاه زبان نیز در این قسمت قرار دارد.
سایر قسمتهای این طبقه به دفاتر اداری مرکز اختصاص دارد و ورود افراد عادی به آن مجاز نیست.
ورودی کتابخانه عمومیدر این طبقه قرار دارد و افراد میتوانند از این قسمت
به بخشهای فوقانی و تحتانی آن رفت و آمد کنند. مراجعان در بدو ورود با
استقبال کتابداری (عده زیادی از این کتابداران در سرتاسر کتابخانه پراکنده
اند) مواجه میشوند که در مورد کتابخانه و سیستم طبقه بندی کتابهای آن
توضیح میدهد. سه کاتالوگ ویک دستگاه کامپیوتر در این قسمت میتوانند
دربارهی هر موضوعی کتابنامه کاملی را ارائه نمایند. کتابداران به چند زبان
صحبت میکنند و نقش بسیار مفیدی دارند. سالن نمایش موسوم به «تالار ژان
رنو» نیز در این طبقه برای نمایش فیلم و ویدئو در نظر گرفته شده است.
طبقه سوم:
هرچند نمایشگاه دائمیمجموعه موزه ملی هنر نوین تمام طبقه چهارم را در بر
گرفته اما تنها ورودی آن در طبقه سوم و سه بخش مختلف موزه در همین طبقه
قرار دارد. عکسها و آثار چاپی این بخش مخصوص برگزاری نمایشهای موقتی است و
معمولاً بازدید ااز آن مجانی است.
2. سالن کاندیشبکی
طبقه چهارم
وسیله دسترسی به این قسمت پلکان برقی داخل است که به ورودی طبقه پایین متصل
است. این طبقه تماماً در اختیار موزه ملی هنر نوینن ات و علاوه بر ارائه
آثار نقاشی و مجسمه در فضای داخلی، در خارج نیز سه باغچه سکودار برای نمایش
مجسمه در فضای باز دارد. سه تراس بیرونی در جهات شمال، جنوب و غرب ساختمان
قرار دارند بنا به دلایل امنیتی،این تراسها به ندرت به روی عموم باز است
ولی در طبقه فوقانی از چند دیدگاه قابل رویت است.
منتها الیه شمالی این طبقه نمایشگاههای هنر معاصر است. این نمایشگاهها در
بر گیرنده تازه ترین دستاوردهای هنری و لذا محتوای آنها در حال تغییر است .
طبقه پنجم
امکانات مستقر در طبقه پنجم،یعنی در بالاترین طبقه مرکز، به ترتیب نزدیک
به انتهای پلکان برقی به شرح زیر است: بار و رستوران در فضای باز، فیلمخانه
فرانسه و فضای متغیر نمایشگاهی برای اجرای نمایشهایی با مضامین مختلف، از
این قسمت همچنین چشم انداز وسیعی از شهر پاریس و مجسمههای واقع بر سکوهای
بیرونی موزه در طبقه پایین دیده میشود.
رستوران پانورامیک با نام «بام هنرها» که نرخ غذا در آن ثابت است و سر میز
آورده میشود در این قسمت قرار دارد. در قسمت ورودی بار شلوغ و کوچکی قرار
دارد که عمدتاً قهوه و نوشابهها مختلف میفروشد. در اینجا تابلویی نصب شده
با این مضمون «پیک نیک ممنوع» مفهوم آن این است که افراد مجاز نیستند غذای
خود را همراه بیاورند و در این محل مصرف کنند.
فیلمنامه برای نمایش فیلمهای آرشیو فرانسه که آنری لانگ لا بنیانگذار آن
است در نظر گرفته شده و در آن شاهکارهای تاریخ سینما و همچنین آثار
فیلمسازان پیشرو شرکت کننده در جشنوارههای سراسر جهان به نمایش گذاشته
میشود. هر روز سه الی چهار فیلم نمایش داده میشود. فیلمخانه تجارتی عادی
نیست بلکه شکل توسعهیافته ای از فیلم خانه فرانسه قدیم در پالاس دو شایو
است.
باقیمانده این طبقه تالاری است با فضای قابل انعطاف که برای برگزاری
نمایشهای موقتی مورد استفاده قرار میگیرد. این نمایشگاهها رایکی از چهار
بخش اصلی مرکز به تناسب موضوع ترتیب میدهد.
سه طبقه زیرزمینی
دیدارهای دسته جمعی از طبقه زیرزمینی و از دور ماکت بزرگی از مرکز پمپیدو
آغاز میشود. ساله و پتیت ساله اسامیدو سالن در سمت راست است کهیکی به
تئاتر و دیگری به رقص اختصاص دارد. شکل محلهای نمایش قابل تغییر است و
ایجاد صحنههای مختلف را ممکن میسازد. سیاست مرکز این است که به
نویسندگان، نمایشنامه نویسان و طراحان جوان رقص فرصتی بدهد تا کارهای خود
را در اینجا به نمایش درآورند.
سازه طبقه زیرفوم (دومین طبقه زیرین) انبارها و بخشهای فنی مجموعه، مثل
تجهیزات کامپیوتری، سیستم ایمنی تصویری و تاسیسات مکانیکی را در خود جای
داده است. در قسمت زیر محوطه پارکینگ اتوموبیلها قرار دارد. سومین طبقه
زیرین فقط در بر گیرنده تاسیسات و بخشهای خدماتی است. از جمله تاسیسات
حرارتی، تهویه و خنک کننده، انبارهای آثار هنری، دفاتر نگهبانی و استدیوهای
تلویزیونی.
و تنها در قسمتی از طبقه چهارم زیرین مخازن ذخیره آب، پمپهای خنک کننده و سیستم زهکشی جای داده شده است.
کارگاه برنکوشی
بخش جداگانه ای است در خارج از ساختمان اصلی مرکز و در بنایی به همین نام.
2-12نتیجه گیری از طرح
با بررسی این پروژه میتوان نتیجه گرفت که در طراحی بنا با توجه به کارایی
آن و مکان، باید جانمایی و طراحی مناسبی که موکد ویا همخوان با محیط اطراف
بنا باشد در نظر داشت. همچنین طراحی باید خوانا در احجام و نما باشد و
اطلاعاتی از بنا را قبل از ورود استفاده کننده گان از بنا در اختیارآنها
قرار دهد تا افراد در هنگام مواجه با بنا دریافتن مسیرهای مربوط به
بخشهای مختلف دچار سردرگمینشوند و آشنایی قبلی هرچند مختصری از دید بیرون
با بنا داشته باشند.
برخلاف نظر برخی از افراد که با باز بودن نمای استراکچر و سازه ساختمانها
موافق نیستند با توجه به طراحی موفق این پروژه میتوان به این نتیجه رسید
که در مواردی متناسب با طرح میتوان با در معرض نمایش قرار دادن بخشهای
سازه ای بنا و تزئینات مناسب در نماها بر جذابیت بنا در نظر افراد مختلف
افزود و نظر آنها را برای استفاده از بنا جلب نمود و بنا را برای استفاده
به آنها عرضه داشت.
میتوان با جایگزینی بناهای فرهنگی و جدید در محلهای قدیمیو زنده نمودن
بافتهای قدیمیو فراموش شده حیاتی نو به مکان داد و رغبت بیشتری در افراد
برای بازدید و استفاده از بنای جید که مکانی فرهنگی و تربیتی و متناسب با
روحیه افراد باشد ایجاد نمد. در طراحی پروژه باید کاربریهای بخشهای اصلی
مشخص باشد و مجموعه نسبتاً کاملی در نظر گرفته شود تا مخاطبین خود را در هر
زمینه فعالیتی که دارند به خود جذب نموده و با امکانات خدماتی و رفاهی
مناسب شرایط آسایش و فعالیت آنان را فراهم آورد.
و....

