پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی پرورشگاه کودکان بی سرپرست
بخشی از مطلب
هدف من از مطالعه در زمینه روان شناسی رشد، شناخت کامل کودک از بعد جسمی و روحی است تا بتوانم طراحی در خور نیازهای او داشته باشم .
مراحل مختلف رشد:
دوره شیر خوارگی :
فعالیتهای کودک تا 9 ماهگی محدود به تکان خوردن در تخت است و غذای اصلی او
شیر می باشد. بنابراین فعالیتهای مادر و یا مراقبین کودک عبارتند از : تهیه
شیر، تعویض کودک و شستشوی او، خواباندن، بغل کردن و بردن او به فضای باز (
بغل کردن کودک توسط مادر باعث ایجاد احساس امنیت و تعلیق و اعتماد در کودک
می شود .)
از 9 ماهگی تا 2 سالگی فعالیتهای راه رفتن در کودک شروع می شود و بنابراین
نیاز به فضایی که دارای خصوصیات،ایمن بودن، نرمی و راحتی باشد و امکان
مراقبت مادر را فراهم کند احساس می شود. فعالیتهای دیگر او سخن گویی است.
در این دوره آموزش و آشنایی با زمان و محل دفع ادرار که بزرگترین گام در
اجتماعی شدن اوست صورت می گیرد .
دوره نونهالی :
نونهال می خواهد دنیا خود را خوب بشناسد، پر تحرک است . در اثر برخوردها و
تماسها با افراد مختلف رفتار اجتماعی را یاد می گیرد، بنابراین باید او را
در شناخت دنیای اطراف یاری داد و به او فرصت جستجو و کند و کاو داد، این
امر از طریق بردن او به مکانهای عمومی مانند پارک، مراکز خرید، تئاتر و
.... امکان پذیر است. همچنین آموزش فعالیتهای دستی و بهداشت عمومی حائز
اهمیت است. بازی ؛ مهمترین و اساسی ترین سرگرمی اوست . در بازی رفتار
اجتماعی و نقش خویش در جامعه را می شناسد. در مورد بازی کودکان اگر بتوان
یک اتاق مخصوص برای این امر اختصاص داد بهتر است آن را به وضع دلپسندی
آرایش نمود . سه عنصر زیبایی را که عبارتند از : سادگی تصویرها، فضای کافی و
هماهنگی رنگها نباید فراموش کرد. مفاهیمی که خارج از عالم ماده و محسوسات
است برای او قابل تصور نیست بنابراین در شناساندن خدا نباید عجولانه برخورد
کنیم.
دوره نوباوگی:
تصور کودک از خویشتن روشن تر می شود و مقام و موقعیت خود را بهتر درک می
کند. آرامش روانی او هنگامی تأمین می شود که افراد گروه او را پذیرفته
باشند. از ویژگیهای مهم این دوره روح همکاری گروهی و در عین حال رقابت
کودکان با یکدیگر است ( نقش پدر و مادر و آموزگار محرز است ) در این دوره
مفاهیم عدد ، مکان ، زمان و علت را در می یابد.
شخصیت او در خلال بازی نمودار می شود. فرهنگ، راه و رسم جامعه و برداشت هر
خانواده برای کودکان از عوامل مهم پرورش ذوق و ادراک زیبایی به شمار می
آیند.
در این دوره استفاده از کلاسهای آموزشی ( هنری ، ورزشی و ... ) بنا به
علاقه بچه ها، ارتباط و عضویت در گروه، شخصی سازی و مسئولیت پذیری اهمیت
دارد.
این دوره در حقیقت اولین تجربه دوری از کانون خانواده و ارتباط با جامعه است.
دوره نوجوانی :
نوجوانان برای دست یافتن به موارد زیر گرایش نشان می دهند :
1ـ آزادی و رهایی از سلطه پدر و مادر
2ـ ارتباط با نوجوانان دیگر
3ـ انتخاب شغل
4ـ استقلال مالی
5ـ تشکیل خانواده
6ـ علاقه به ارزشهای اخلاقی و معنوی و نیاز به راهنمایی و مشورت
در این دوره موضوعاتی مانند : بلوغ جنسی، ایدئولوژی نوجوانان و گروه
همتایان اهمیت دارد.بنابراین فراهم آوردن امکانات لازم، راهنمایی و مشاوره
درست، الگوی مناسب، فرصت دادن به نوجوان برای بروز استعدادها و تصمیم
گیریها، نگرش به خلوت و فضای شخصی مهم است.
و.....