پاورپوینت بررسی مطالعات اولیه طراحی خانه ای برای بچه های بی سرپرست
بخشی از مطلب
کودکان بی سرپرست مسلماً محروم ترین کودکان از نقطه نظر تمام امکانات و
شرایط لازم جهت یک زندگی طبیعی و سالم نیستند. بسیار مشاهده شده در میان
توده عظیمی از خانواده های جهان که در فقر اقتصادی و در پی آن، جهل و فقر
فرهنگی عمیقی به سر می برند. کودکانی پرورش می یابند که اکثراً از همان
کودکی با نیازهای مادی انسان روبرو می شوند و امکانات عادی ای که سایر
افراد از آنها برخوردارند محروم می شوند. در مورد کودکان بی سرپرستی که در
مراکز نگهداری کودکان، پرورش می یابند. سخن از محرومیت ها نیست، بلکه سخن
از قشر خاصی است که اکثراً در شرایط فعلی در وضعیت بسیار بهتری نسبت به یک
قشر عظیم رشد می کنند ، اما شرایط رفاهی نه تنها تسهیلاتی برای یک زندگی
سالم تر و انسانی تر برایشان فراهم نکرده ، بلکه اکثراً نسبت به آن قشر
عظیم، محرومتر و فاقد نیرو و آگاهی لازم برای یک زندگی سالم و سازنده
انسانی هستند . بطوریکه از نتیجه تحقیقات و مصاحبه هایی که با افراد رشد
یافته در این مراکز انجام شده بدست آمده است. اغلب این افراد، مشکلاتی را
که در زندگی اجتماعی برایشان بوجود آمده است تقصیر محیطی می دانند که در آن
بزرگ شده اند.
اکثراً توانایی شناخت و هماهنگ کردن خود با دنیای خارج و اجتماع را ندارند.
احساس ترس، حقارت، عدم اعتماد به نفس و تنهایی عمیق خود را به صورتهای
مختلف مانند خشونت، پرخاشگری، گوشه گیری، جبهه گیری یا سکوت، افسردگی،
سرافکندگی بی جا و ... بروز می دهند . کلاً می توان گفت در میان بچه های
بزرگ شده در پرورشگاهها و مراکز شبانه روزی درصد کسانی که از تعادل نسبی
روانی بهره مند باشند بسیار کمتر از افرادی است که در خارج از این فضاها در
هر وضعیتی که باشند رشد کرده اند.
به دلیل همین تفاوت ها است که جامعه هنگامی که پذیرای حضور این دسته از
فرزندان می شود ، به آنها نیز به چشم سربار می نگرد و به گونه ای با آنها
رفتار می شود که ناخواسته از یک زندگی طبیعی همانند سایرین محروم می شوند.
نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که این کودکان امروز، جامعه
فردا را می سازند و حتی الامکان باید شرایط زیست آنها به گونه ای فراهم شود
که خود را جزئی از جامعه بدانند نه فردی جدا و متفاوت از جامعه. متخصصان و
مشاوران امور کودک معتقدند که ریشه اجتماعی ، عاطفی ، روانی و جسمی کودک
به شدت تحت تأثیر کیفیت محیط می باشد. این محیط برای رشد و تربیت کودکان که
از دست نوازش مادر و مهر پدر محرومند ، نقش مضاعفی دارد و باید به گونه ای
طراحی شود که فردی که در این محیط زندگی می کند و پرورش می یابد در برخورد
با اجتماع دچار مشکلات عدیده نگردد. ( باید محیط زندگی آنها از حالت
اردوگاهی و مؤسسه ای خارج شده و به محیط زندگی خانوادگی نزدیک شود ) .
1ـ3ـ اهداف کلی تحقیق :
اهداف کلی مورد نظر در طول این تحقیق عبارتند از :
1ـ بررسی ویژگیها و نیازهای کودک بی سرپرست .
2ـ ایجاد فضایی برای این افراد ، که محیطی بسته و منفک از فضاهای زندگی
مردم عادی نباشد و در متن اجتماع قرار بگیرد و فضای مورد نظر در مجاورت با
محل زندگی مردم عادی باشد .
3ـ طراحی فضایی که ارتباط کودکان بی سرپرست را با دنیای اطراف بیشتر کند و
به ایجاد یک حس مشترک فضایی بین کودکان بی سرپرست و کودکان دارای خانواده
بپردازد .
4ـ طراحی یک مرکز سکونتی مطلوب و ایده آل متناسب با شرایط در نظر گرفته شده .
1ـ4ـ فرضیه ها یا سؤالها :
پرسشها و فرضیاتی که این پژوهش در صدد پاسخگویی به آن است عبارتند از :
1ـ ویژگیها و نیازهای خاص کودکان بی سرپرست چیست ؟ و چگونه می توان آنها را در معماری منعکس ساخت ؟
2ـ شاخصها و سرانه ها و استانداردهای مطلوب برای پرورش این کودکان کدامند ؟
3ـ برای طراحی مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست چه شرایط اقلیمی ، اقتصادی ، جمعیتی و ... باید در نظر گرفته شوند ؟
4ـ سایت مورد نظر برای طراحی این مرکز دارای چه ویژگیهای فیزیکی ای باید باشد ؟
( محل و نحوه قرار گیری ، ابعاد ...)
5ـ ابده های مربوط و متناسب برای طراحی چنین فضایی کدام است ؟
6ـ آیا فضای طراحی شده برای این مرکز ، باید در یک مجموعه منفک شده از
فضاهای زندگی مردم عادی و مختص بی سرپرستان باشد و یا باید بصورت یک فضای
عمومی شهری بهسازی شده برای بی سرپرستان باشد ؟
7ـ وضعیت مراکز موجود از نظر شاخصها و استانداردها چگونه است ؟ ( نقاط ضعف و نقاط قوت مراکز مورد استفاده فعلی )
8ـ با بررسی مسائل مطرح شده ، طرح متناسب و ایده آل کدام است ؟
و.....