پاورپوینت بررسی معماری اهرام مصر
فهرست مطالب
مقدمه
معماری مصر
فرگشت
تعداد و مکان هرمها
ابو رواش
جیزه
زاویة العریان
ابو صیر
هرم پلکانی جوزر
ساقارا
منابع
بنا، مساح، سنگتراش، نجار، ملات ساز و سر کارگر از جمله افرادی بودند
که در ساخت این بنا شرکت داشتند. سنگ های بریده شده پس از شماره گذاری توسط
سورتمه هایی که بر روی الوارهای موازی، شبیه تراورس های زیر راه آهن حرکت
می کردند به سمت مکان ساختن هرم حمل می شدند. آنان برای روانکاری سورتمه ها
بر روی تراورس ها از آب، خاک نرم و روغن استفاده می کردند. در اکتشافات
جدید بر روی این آثار، حدود600 مقبره دیگر از کارگران نزدیک هرم خئوپس کشف
شد. مطالعه بر روی اسکلت این افراد، ضایعات بسیاری در ستون فقرات آنها
بریدگی انگشتان دست و پا و نقص عضوهای شدیدتری را که به واسطه حمل سنگ های
سنگین در آنها پدید آورده بود نشان می داد. بیشتر ابزارهای اندازه گیری آن
زمان مسی یا سنگی و دارای دسته چوبی بودند. ابزارهای اندازه گیری نیز شامل
تراز، شاقول و امثال آن می شد. برای بالا بردن سنگ ها بر روی هرم از
خاکریزهایی با شیب مناسب استفاده می شد. پس از پایان کار و نصب آخرین سنگ
بر بام هرم، مراسم مذهبی و قربانی کردن حیوانات انجام و خاکریزهای بالای
هرم تا9 متر برداشته می شد. با استقرار داربست، کار اتمام و مسطح کردن و
صیقل دادن سطح خارجی هرم به وسیله سنگ تراشان انجام شد. این عملیات تا
پایین سطح هرم ادامه پیدا می کرد.
هرم توسط یک راهروی سربسته به رودخانه نیل متصل بود. این راهرو با
چندین قسمت مختلف شامل معبد ساحلی، راهروی سربسته، محل دفن کشتی های حامل
جسد فرعون، معبد مردگان، اهرام جانبی و پرستشگاه برای آوردن فرعون به مقبره
اصلی در نظر گرفته شده بود.
اهرام ثلاثه
در ادامه سلسه پادشاهی فراعنه، اهرام دیگری ساخته شد. یکی از عجایب هفت
گانه جهان اهرام ثلاثه «گیزا» بنام های خئوپس (Khufu) ، خفر (Khafr) و
منکاری (Menkaure) واقع در چند کیلومتری جنوب شهر قاهره است. اهرام ثلاثه
مصر شاهکار تکنیک مهندسی، طراحی و معماری هستند. برش و اندازه گیری سنگ ها
در حد اعجاب انگیزی دقیق بوده، به طوری که کوچکترین خطایی باعث بر هم
خوردگی اشکال هندسی و حتی فرو ریختن بنا می شد. این بناها بزرگترین بناهای
ساخت بشر تاکنون هستند.
عظیم ترین هرم بنام خئوپس در ابعادی به ضلع230 و ارتفاع146/59 متر
ساخته شده است. در ساخت این هرم، حدود2 میلیون و300 هزار سنگ به کار رفته
که وزن هر کدام از آنها به طور متوسط2/5 تن بوده است. در جمع در حدود5/8
میلیون تن سنگ در این بنا استفاده شده است. هرودوت مورخ یونانی، زمان
احداث مسیر جاده و آبراه برای شروع این بنا را10 سال، زمان ساخت هرم را20
سال و تعداد کارکنان آن را100 هزار نفر تخمین زده است. راه ورودی آن از
شمال به ارتفاع18 متر بالاتر از سطح زمین و راهروی آن با یک شیب تا20 متر
زیر کف هرم ادامه دارد. از آنجا با یک راهروی دیگر به اطاق ملکه ارتباط
دارد. ولی ملکه پس از مرگ در آنجا مدفون نشد. راهروی دیگری به ارتفاع 5/8 و
طول 5/46 متر به محل مقبره فرعون که به ابعاد 21/5 و 43/10 و ارتفاع 82/5
متر است ختم می شود. مقبره فرعون در ارتفاع 28/42 متری از کف هرم قرار
دارد. کلیه راه های ورودی به آن پس از دفن فرعون توسط سنگ های عظیم بسته و
هیچ گونه امکان ورود به آن وجود نداشته است. دومین هرم بنام «خفری» به
ابعاد 25/215 و ارتفاع 5/143 مترساخته شده است و سومین هرم از اهرام ثلاثه
به ارتفاع 5/66 متر در حدود نصف دو هرم دیگر ساخته شده است. در نزدیکی
رودخانه نیل مجسمه ابوالهول برای نگهبانی از مقبره ساخته شد که نیمی شیر و
نیمه دیگر خود فرعون بوده است. این مجسمه در زمان مرگ فرعون نیمه تمام ماند
معماری اهرام ثلاثه مصر
در ( جیزه ) گیزا ، غرب قاهره امروزی ، سه هرم از فراعنه سلسله چهارم به
نام های خوفو یا خئوپوس ( Cheops ) ( به معنای کسی که به افق تعلق دارد ) ،
خفرع ( Khafre ) یا خفرن ( یعنی بزرگ ) و منکورع ( Menkaure ) یا موکرینوس
( به معنای ملکوتی ) وجود دارد . هرم های سه گانه ، عظیم ترین و باشکوه
ترین بنا های دوره پادشاهی کهن هستند که جزو عجایب هفت گانه جهان باستان
نیز محسوب می شوند . این هرم ها از حدود سال ۲۵۵۰ پیش از میلاد ساخته شده
اند . اهرام چیزه نقطه اوجی در تکامل شیوه معماری مقابر مصر در دوره
پادشاهی کهن است که با ساختن مصطبه ها ، مقابر اولیه مصریان که غالباً آجری
یا سنگی بودند ، آغاز و با هرم پلکانی زوسر پیشرفت کرد .
برای ساخت اهرام ، تعدادی شیب راهه آجر فرش احداث گردید و تخته سنگ های
آهکی را که از معادن آن سوی نیل با قایق به آنجا منتقل می شدند ، احتمالاً
با استفاده از غلطک های چوبی ( در آن زمان هنوز چرخ اختراع نشده بود ) روی
این شیب راهه ها به بالا منتقل می کردند . در جلوی هر هرم ، معبد کوچکی
قرار داشت که با گذرگاهی سنگفرش به معبدی دیگر که در دره نیل ، در حاشیه
مزارع واقع بود ، می پیوست . ورود به معبد واقع در دره از طریق مجرایی از
رود نیل ممکن بود و هنگام جاری شدن سیل ، با قایق به آنجا رفت و آمد می
کردند . در دو سوی اهرام ، هرم هایی کوچک با طرحی منظم و دقیق وجود داشت که
ویژه اعضای خاندان سلطنتی بود و تعدادی مصطبه نیز به مقام های بلند پایه
درباری اختصاص داشت . جهت هرم های سه گانه ، شمالی جنوبی است ؛ هرم های
خوفو و خفرع نیز بر روی محوری مایل در امتداد یکدیگر ساخته شده اند . اهرام
ثلاثه مصر شاهکار تکنیک مهندسی ، طراحی و معماری هستند . برش و اندازه
گیری سنگ ها در حد اعجاب انگیزی دقیق بوده ، به طوری که کوچکترین خطایی
باعث بر هم خوردگی اشکال هندسی و حتی فرو ریختن بنا می شد . این بنا ها
بزرگترین بنا های ساخت بشر تا کنون هستند . این مجموعه دارای پنج عنصر اصلی
است : اهرام خوفو ، خفرع و منکورع ، تندیس ابوالهول و معبد دره ای هرم
خفرع
● هرم خوفو :
عظیم ترین هرم بنام خئوپس در ابعادی به ضلع ۲۳۰ و ارتفاع ۱۴۶/۵۹ متر ساخته شده است .
هرودوت مورخ یونانی ، تعداد کارکنان آن را ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده است .
راه ورودی آن از شمال به ارتفاع ۱۸ متر بالاتر از سطح زمین و راهروی آن با
یک شیب تا ۲۰ متر زیر کف هرم ادامه دارد . از آنجا با یک راهروی دیگر به
اطاق ملکه ارتباط دارد . ولی ملکه پس از مرگ در آنجا مدفون نشد . راهروی
دیگری به ارتفاع ۵/۸ و طول ۵/۴۶ متر به محل مقبره فرعون که به ابعاد ۲۱/۵ و
۴۳/۱۰ و ارتفاع ۸۲/۵ متر است ختم می شود . مقبره فرعون در ارتفاع ۲۸/۴۲
متری از کف هرم قرار دارد . کلیه راه های ورودی به آن پس از دفن فرعون توسط
سنگ های عظیم بسته و هیچ گونه امکان ورود به آن وجود نداشته است .
بنا ، مساح ، سنگ تراش ، نجار ، ملات ساز و سر کارگر از جمله افرادی بودند
که در ساخت این بنا شرکت داشتند . سنگ های بریده شده پس از شماره گذاری
توسط سورتمه هایی که بر روی الوار های موازی ، شبیه تراورس های زیر راه آهن
حرکت می کردند به سمت مکان ساختن هرم حمل می شدند . لازم به ذکر است که
تمامی سنگ های بکار رفته در ساخت اهرام ، بدون ملات در کنار یکدیگر کار
گذاشته شده اند . زاویه شیب پهلو های هرم خوفو ۵۴ درجه و ۵۴ دقیقه است که
ضابطه ای برای ساخت هرم های بعدی در مصر شد . طول ضلع هر قاعده این هرم
۳۶۴/۲۳۰ متر ، طول هر یال ۲۱۷متر ، بلندای اصلی آن حدود ۷۵/۱۴۵ متر و
ارتفاع کنونی آن حدود ۱۸/۱۳۷ متر است و قاعده هرم , ۳۷/۵ هکتار زمین را فرا
گرفته است . در ساخت این بنای عظیم نزدیک 000/300/2 قطعه سنگ در ۲۱۰ ردیف
سنگ چین بکار رفته که هر یک وزنی بین ۲ تا ۱۵ تن داشته اند ( وزن متوسط سنگ
ها ۵/۲ تن می باشد ) . در جمع در حدود ۵/۸ میلیون تن سنگ در این بنا
استفاده شده است . در برخی منابع که در رابطه با ویژگی های منحصر بفرد این
بنای عظیم منتشر گردیده ، جرم هرم خئوپس را برابر یکصد میلیونیوم کره زمین
تخمین زده اند . علیرغم این با وجود تمام بررسی های انجام شده هنوز تئوری
های ساخت اهرام مصر اثبات نشده است :
هرم بزرگ جیزا که تنها نمونه به جا مانده از عجایب هفتگانه عهد باستان است ،
امروزه به صورت معمای حل نشدنی در تاریخ تمدن جهان باقیمانده است . از عهد
یونان باستان تا کنون هنوز این پرسش باقی است که این بنای عظیم با این
معماری شگفت و دقیق چگونه ساخته شده است و چگونه بتن های سنگی با بیش از ۲
تن وزن بدون هیچ فاصله و بی نظمی در کنار هم قرار گرفته اند ؟
" ژان پیر هودین " معمار فرانسوی به تازگی این بحث را آغاز کرده است که هرم
بزرگ خئوپس ، که از سال ۲۵۶۶ تا ۲۵۸۹ قبل از میلاد حکمرانی می کرد ، از
داخل به خارج ساخته شده و از شیبی داخلی در آن استفاده شده است . این تئوری
که دهه های متوالی ذهن باستان شناسان را در زمینه ساخت هرم به خود مشغول
کرده است از سوی مؤسسه باستان شناسی آمریکا منتشر شد ، اما " زاهی هاواس "
دبیر کل شورای عالی باستان شناسی مصر آن را رد کرد .
" هرودوت " مورخ یونان باستان نیز حدود ۲۵۰۰ سال قبل طی محاسباتی اعلام
کرده بود بیش از یکصد هزار برده حدود ۲۰ سال برای ساخت این بنا کار کرده
اند و بیش از ۲ میلیون بتن سنگی و ۵/۵ میلیون تن سنگ در درون این هرم به
کار رفته است . اگر چهار طرف این هرم عظیم از طول به یکدیگر متصل شوند ،
برابر با قطر یک دایره خواهد بود . در طول دو هفته گذشته ، هودین دوباره
موجی تازه از این تئوری را در مصر بر پا کرد که به عقیده او سازندگان این
هرم با ساخت شیبی به سمت بالا در درون هرم امکان حمل سنگ ها را به سمت بالا
ایجاد کرده اند تا بتوانند به راحتی آن ها را از سطح زمین به محل قرار
گرفتنشان انتقال دهند . در ماه می نیز " باب بریر " از باستان شناسان قدیمی
دانشگاه لانگ آیلند در مورد چگونگی ساخت این هرم گفت : شیب بزرگ خارجی هرم
به واسطه بتن های سنگی به سمت بالای هرم رفته است . وی ادامه داد : برای
بالا بردن بلوک های عظیم از جرثقیل های چوبی ساده استفاده شده و نیازی به
شیب نبوده ، همچنین شیب مارپیچی آن در خارج از هرم ساخته شده است . به
دنبال اعلام این تئوری های متفاوت و درخواست باستان شناسان مبنی بر استفاده
از رادار های ژرف نگار برای مشخص کردن شیب های داخلی و مخفی درون هرم ؛
هاواس با رد این درخواست افزود : در هرم های ساخته شده بعد از خئوپس هیچ
نشانه ای از شیب های درونی نیست .
2- هرم خفرع :
خفرع، چهارمین پادشاه سلسله چهارم و پسر (یا برادر؟) خوفو بود. وی دومین
هرم بزرگ گیزا و تندیس عظیم ابوالهول را احداث نمود که این دو در حدود سال
2530 پیش از میلاد ساخته شدند. خفرع از حدود 2558 پیش از میلاد به مدت 26
سال بر مصر حکومت کرد.
هرم خفرع که در جنوب غربی هرم بزرگ خوفو واقع گردیده، 5/136 متر ارتفاع
دارد (درحالیکه بلندای اصلی آن 5/143 متر بوده)، طول هر قاعده آن 8/215 متر
و زاویه شیب هرم 53 درجه و 20 دقیقه می باشد. در تصاویر، هرم خفرع به دلیل
واقع شدن بر سطحی بلندتر نسبت به هرم بزرگ خوفو، مرتفعتر به نظر می رسد.
در دوران پادشاهی کهن، ساخت ورودی در بخش شمالی اهرام، رو به سوی ستاره
قطبی، بخشی از مقررات دینی بوده است. در تمامی هرمها این موضوع رعایت شده؛
تنها استثناء، هرم خفرع است که در پهلوی شمالی دارای دو ورودی می باشد.پس
از ساخت قاعده اهرام، بدنه آنها را با سنگهای آهک سفید و براق می پوشاندند؛
پوشـش از رأس هرم رو به پایین صورت می گرفت. بدین ترتیــب که قطـعات سـنگ
آهـکی را روی پـله ها قرار می دادند و بیـــن آنهـا را پـر می کردند، سپس
آنها را می تراشیدند و رو به پائین صاف می کردند تا زاویه مناسب پیدا کند و
ظاهرشان براق شود. تمامی اهرام بجز هرم پلکانی زوسر، میدوم و منکورع،
دارای پوشش بوده اند. هنوز بخشی از پوشش آهکی رأس هرم خفرع موجود است، اما
سنگهای پوششی هرم خوفو را در قرون وسطی برای استفاده در ساخت بناهای قاهره
کنده اند.
3- هرم منکورع :
منکورع، پنجمین پادشاه سلسله چهارم و پسر خفرع بود که از حدود 2532 پیش از
میلاد به مدت بیست و نه سال بر مصر حکمرانی کرد. وی کوچکترین هرم را در
فلات گیزا احداث کرد که سومین هرم از مجموعه اهرام سه گانه است. این هرم،
5/66 متر بلندا داشته که امروزه به 62 متر تقلیل یافته است. زاویه شیب هرم
51 درجه و 20 دقیقه و طول قاعده آن 5/108 متر می باشد و در بخش جنوب غربی
دو هرم عظیم همجوار خود جای گرفته است. هرم مذکور نیز حدود سال 2510 پیش از
میلاد بنا گردید.
و.....