توسعه فرودگاه اسلو | دفتر معماری Nordic گسترش فرودگاه Oslo دفتر معماری شمال اروپا
توسعه معماری Nordic-Office توسط معمار شمالی در اسلو، گسترش 115،000 متر
مربع به فرودگاه اسلو، استانداردهای جدیدی را در زمینه پایداری فراهم می
کند. طراحی رقابتی که برف را به عنوان خنک کننده استفاده می کند، اولین
رتبه پایدار BREEAM "عالی" را برای ساختمان فرودگاه به دست آورد.
پروژه طرح توسعه فرودگاه اسلو توسط دفتر معماری Nordic در سال 2017 در زمینی به مساحت 115000 مترمربع طراحی و گسترش یافت.
دفتر معماری Nordic در سال 1979 شروع به کار کرد و امروزه با حدود 144
پرنسل از 27 کشور دنیا مشغول به کار می باشد. دفتر اصلی این شرکت معماری در
شهر اسلو (Oslo) کشور نروژ قرار دارد.
تیم طراحی از بارش برف به عنوان یک سیستم خنک کننده استفاده کردند، به گونه
ای که برف در طول زمستان از باند فرودگاه جمع آوری شده و در انبار ذخیره
می شود (مطابق پلان جزئیات داخل گالری تصاویر این مطلب) و در طول تابستان
به عنوان یک مایع خنک کننده مورد بهره برداری قرار می گیرد. می توان گفت
اصلی ترین امتیاز این فرودگاه مسافرتی، همین ویژگی منحصر به فرد آن می
باشد. همچنین با اضافه شدن یک اسکله طولانی 300 متری به ساختمان ترمینال
موجود، ظرفیت این فرودگله مسافرتی دو برابر افزایش یافت.
اسکله جدید به طور کامل از چوب درختان اسکاندیناوی پوشیده شد. همچنین از
فولاد قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست و بتن مخلوط با خاکستر آتشفشانی
نیز، در ساخت و ساز این پروژه استفاده شده است، که با انتخاب این مواد،
انتشار گاز CO2 در این ساختمان به میزان 35% کاهش یافته.
نور مصنوعی در این فرودگاه به گونه ای مینیمال طراحی شده تا مکمل نور طبیعی
روز باشد. همچنین پنجره های پانورامای انتهای شمالی و یک پنجره سقفی بلند
30 متری و پنجره های دو جداره منحنی، باعث ایجاد دید خوبی به چشم انداز
اطراف فرودگاه اسلو شده اند.
علاوه بر این موارد، کلیت این فرودگاه به نحوی چیدمان شده که 70% از کل
مسافران بتوانند با وسایل نقلیه عمومی به این فرودگاه دسترسی داشته باشند
که خود این عامل نیز در کاهش آلودگی هوای منطقه بسیار حائز اهمیت می باشد.
این گسترش دو برابر اندازه ساختمان ترمینال موجود با اضافه کردن یک اسکله
طولانی 300 متری است. Nordic بیان بی انتها معماری و سادگی منطقی از
فرودگاه اصلی - که در سال 1998 طراحی شده بود - ادامه داد و در عین حال
معرفی عناصر طراحی جدید برای افزایش تجربه مسافر. نوردیک همچنین ایستگاه
قطار موجود را، که در قلب این فرودگاه قرار دارد، به روز می کند و 70 درصد
از تمام مسافرین را از طریق حمل و نقل عمومی به فرودگاه می رساند.
طراحی نوردیک ظرفیت فرودگاه را از 19 میلیون تا ظرفیت آینده حدود 30 میلیون
افزایش می دهد، در حالیکه جریان مسافری با حداکثر فاصله پیاده روی تنها
450 متر، بسیار کوتاه تر از اکثر فرودگاه ها است.
تیم طراحی چند رشته ای یک رویکرد جامع برای پایداری، از جمله برداشتن انرژی
به میزان قابل توجهی در محل مورد استفاده قرار داد. برف از باند فرودگاه
ها در فصل زمستان جمع آوری و ذخیره می شود و در تابستان به عنوان یک خنک
کننده استفاده می شود. مواد طبیعی در سراسر ساختمان استفاده شده است: اسکله
جدید کاملا در چوب تولید شده از جنگل های اسکاندیناوی پوشیده شده است.
فولاد بازیافت شده و ویژه، سازگار با محیط زیست، بتن مخلوط شده با خاکستر
آتشفشانی در سراسر کشور استفاده شده است. با انتخاب مواد سازگار با محیط
زیست، میزان انتشار گازهای گلخانه ای این ساختمان 35٪ کاهش یافت.
