پاورپوینت بررسی پدیده خستگی fatigue
فهرست مطالب
شکست خستگی
تئوری شکست
عوامل وقوع شکست خستگی
چرخه های تنش
خصوصیات ساختاری خستگی
اثر سطح و خستگی
عوامل تاثیرگذار بر سطح یک نمونه خستگی
اثر متغیرهای متالورژیکی بر خستگی
اثر دما بر خستگی
خستگی خوردگی
بخشی از مطلب
شکستهایی که در شرایط بارگذاری دینامیک رخ می دهند شکستهای خستگی نامیده
میشوند. که این نامگذاری احتمالا مبتنی بر این دلیل است که به طور کلی
مشاهده می شود شکستها فقط پس از یک دوره کار زیاد رخ می دهند.هیچگونه تغییر
واضحی در ساختار فلزی که به علت خستگی می شکند وجود نداردتا بتوان به
عنوان مدرکی برای شناخت دلایل شکست خستگی از آن استفاده کرد.با پیشرفت صنعت
و افزایش تعداد وسایلی از قبیل خودرو ، هواپیما،کمپرسور،پمپ،توربین و غیره
که تحت بارگذاری تکراری و ارتعاشی هستند،خستگی بیشتر متداول شده و اکنون
چنین برداشت می شود که عامل حداقل 90درصد شکستهای ناشی از دلایل مکانیکی
حین کار خستگی باشد.
تئوری شکست
دلیل عمده خطرناک بودن شکست خستگی این است که بدون آگاهی قبلی و قابل رویت
بودن رخ می دهد.خستگی به صورت شکستی با ظاهر ترد ،بدون هیچگونه تغییر شکل
نا خالص در شکست نتیجه میشود.معمولاسطح شکست در مقیاس ماکروسکوپی بر جهت
تنش کششی اصلی عمود است.
معمولا سطح شکست خستگی از ظاهر سطح شکست تشخیص داده میشود،که از یک ناحیه
هموار حاصل از عمل سایش با اشاعه ترک در مقطع و یک ناحیه ناهموار که در
هنگام عدم تحمل بار توسط مقطع ،در قطعه به صورت نرم شکسته شده است تشکیل می
شود.
غالبا پیشرفت شکست توسط یک دسته حلقه نشان داده می شود،که از نقطه شروع شکست به طرف داخل پیشرفت می کند.و....