دوشادوش جریان نگرشهای علمی محض در واقعیات طبیعی و انسان سه نوع بینش
و آگاهی لازم نیز وجود دارد که نگرشهای علمی ما را از محدودیت و رکود
جلوگیری مینماید. این سه نوع بینش عبارتند از:
1 ـ بینش نظری
2 ـ بینش فلسفی
3 ـ بینش مذهبی
بنابراین، ما با چهار نوع نگرش و بینش وارد میدان معرفت گشته و ارتباطات خود را با جهان واقعیتها تنظیم مینماییم.
1 ـ نگرشهای علمی محض عبارتست از: تماس مستقیم با واقعیات به وسیله حواس و
دستگاههایی که با کوشش و انتخاب خودمان برای توسعه و عمق بخشیدن به
ارتباطات خود با واقعیات، ساخته و مورد بهرهبرداری قرار میدهیم. هر یکی
از رشتههای علوم به وسیله قوانین و اصول مخصوص به خود، چهرههایی از
واقعیات را برای استفاده در حیات انسانها نشان میدهند و راه ارتباط و
تصرف در واقعیات را پیش پای ما میگسترانند. البته پیرامون تعریف مسئله
علمی و شرایط آن، مباحث متعددی وجود دارد که در اینجا مورد بررسی ما
نیستند.
2 ـ بینشهای نظری: هر یک از رشتههای علوم روشناییها دارد و تاریکیها و
نیمه روشناییها. آن قسمت از مسائل علمی که در حال نیمه روشنایی است،
مسائل نظری علوم را تشکیل میدهند، مانند اینکه آیا الکترونها موجند یا
جرم؟ این مسئله در فیزیک امروز به حالت نظری وجود دارد، یعنی نه موج محض
بودن الکترونها صد در صد روشن شده است و نه جرم محض بودن آنها، زیرا
الکترونها هر دو خاصیت را از خود بروز میدهند.
دانلود تحقیق مفهوم هنر از دیدگاه اسلام
در این بخش تحقیقی با عنوان *مفهوم هنر از دیدگاه اسلام و تحلیل
هنرشناسانه مسجد شیخ لطفالله اصفهان* در 27 صفحه و با فرمت PDF(باقابلیت
کپی مستقیم متن به WORD) برای دانلود قرار داده شده است.