دانلود پاورپوینت معماری مدرسه عالی مدیریت
بخشی از متن
شناسنامه طرح:
مــوقعیـــت اثـــر: تهــــــران
مساحت بستر طرح: ۴۰۰,۲۲ مترمربع
مساحت زیـــربنــا: ۰۰۰,۷ مترمربع
نــــــوع ســـــازه: بتن مسلّح
تـاریخچـه اثـر:
کــــارفـــــرمــــا: شرکت ایران کانتینِر
مشـــاور طــــراح: مهندسین مشاور عبدالعزیز فرمانفرمائیان و همکاران
گـــروه طــــراحی: مهندس نادر اردلان ، مهندس یحیی فیوضی
افراد مؤثر در طـرح: آقای عربشاهی (طراحی و ساخت عناصر تزئینی و هنری)
تــاریـــخ طــراحی: ۵۰ـ۱۳۴۹ ﻫ . ش .
تاریخ بهرهبرداری : ۱۳۵۱ ﻫ . ش .
مدرسه عالی مدیریت در سال ۱۳۴۹ دردفترمهندسین مشاور عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی شده و توسط همان مشاور نظارت و اجرا شده است.
این مدرسه شاخهای از دانشگاه هاروارد در ایران بوده و به نیت تربیت دانشجویان در سطح عالی و بصورت شبانهروزی تأسیس شده است.
مدرسه در بستری بر فراز تپهای درشمال شهر تهران بنا شده است. این تپه از
سمت شرق توسط مَسیل درکه از اتوبان چمران (پارکْ وی) جدا میشود. بستر طرح
همچنین از شمال به بلوار دریا و از جنوب به بلوار ایران زمین منتهی میشود.
نقشه اتوکد مدرسه عالی مدیریت (DWG) شامل برش و نما و پلان
الف ـ معرفی بنا
– ساختمان مدرسه، بنای کم ارتفاع و عموماً یک طبقهای است که به شکل یک
مستطیل توخالی طرح شده است. ابعاد آن در جداره بیرونی ۱۱۰* ۱۷۰ متر و در
جداره داخلی ۸۰* ۱۳۰ متر است که فضای سبز وسیع و مشجری را در برگرفته است.
در میانة این حیاط، ساختمان سه طبقهای به ابعاد ۱۵*۱۵ متر ساخته شده که
کتابخانة مدرسه را در خود جای داده است. در چهارضلع این مستطیل بخشهای
مختلف مدرسه مستقر شدهاند. ضلع شرقی مدرسه که ساختمانی دو طبقه است ورودی
اصلی مدرسه را در خود داردو به بخش اداری و اتاق اساتید اختصاص داده شده
است. در اضلاع شمالی وجنوبی حجرههای دانشجویان قرار گرفته و در ضلع غربی
نیز کلاسهای درس (مَدرسها) واقع شدهاند. ساختمان سالن غذاخوری نیز ازطریق
ورودی آن به میانة ضلع شمالی مدرسه متصل شده است. مدرسه، همچنین ورودی
فرعیای نیز از میانه ضلع غربی دارد.
– در سالهای بعد از انقلاب اسلامی این مدرسه به دانشگاه امام صادق (ع)
تغییر نام داد و به دلیل توسعة دانشگاه بخشهائی در اطراف به آن ضمیمه
گردید، که از جملة آنها مجموعه خوابگاهها و مسجد دانشگاه است. همچنین در
همین سالها تغییراتی نیز در ساختمان مدرسه ایجاد شده است. بدین ترتیب که
بخشهائی به مدرسه در بخش کلاسهای درس افزوده شده است ؛ زیرِسکوی مقابل
کتابخانه خالی شده و سالن قرائتخانهای در داخل آن ایجاد شده و دسترسی
مستقیمی نیز از طریق دو رامپ از سمت شمال و جنوب برای آن فراهم شده است. به
همین دلیل هم آبنمای مقابل کتابخانه که روی این سکو قرار داشت برچیده شده
است. سالن غذاخوری مدرسه و حجرات دانشجویان نیز بنا به نیازهای جدید تغییر
عملکرد داده است.
– در گزارشی که پیش روست بنای موضوع بحث براساس طرح اولیه و نیات مربوط به
آن، و در نتیجه با همان نام قدیمی آن (مدرسه عالی مدیریت) مورد تجزیه و
تحلیل و نقد قرار میگیرد.
ب ـ طرح و پیرامون
– مجموعة مدرسة عالی مدیریت در شمایی کلیْ “باغی درونگرا” است که در بستری
مشجر و دور از بافتِ متراکم شهر واقع شده است؛ بنائی قلعه مانند، متمایز و
جدا شده که باغِ پیرامونش آن را عزتمند میسازد و از میان درختان و بر فراز
تپه خود را مینمایاند. آنچه در وهلة اول از این استقرار به ذهن میرسد آن
است که در انتخاب کلی، عوامل و شرائط بیرونی، چشماندازها، و بهرهگیری
از طبیعت اطراف چندان مورد توجه نبوده است. در عین حال، ساختمان از جانب
ورودی ـ که از بزرگراهِ زیر پای ساختمان به خوبی رؤیت میشود ـ نظرها را به
خود میخواند.
– عبور از باغ پیرامون مجموعه و طیِ مسیری نه چندان کوتاه برای رسیدن به
ورودیِ چشمگیرِ بنا در رأس تپه ضروری است. بریده شدن بنا از اطراف و انزوای
آنْ به بنا کیفیتی خاص میبخشد .
– مدرسة عالی مدیریت، مرکزی شبانه روزی با برنامة آموزشی فشرده است.
عملکردی که نیاز به محیطی دنج و آرام دارد و از این نظر، انتخاب “صورتی
درونگرا” که این کیفیت را ایجاد کند کارآیی مجموعه را افزایش میدهد و بر
غنای کیفی آن میافزاید؛ اما باید توجه کنیم که با انتخاب بستر وسیعی برای
طرح و جدا کردن آن از بافت متراکم شهری به طور طبیعی محیط دنج و آرام را به
وجود میآورْد و ضرورتی برای انتخاب فرمی درونگرا وجود نداشت.
ج ـ سازماندهی کلی طرح
– مجموعه بر محور شرقی ـ غربی استقرار دارد، و ورود به آن از جانب شرق صورت
میپذیرد. شیب زمین از سمت شرق به غرب است. نتیجه اینکه فرد پس از ورود،
برای رسیدن به نقطة اوجِ طرح یعنی کوشک (کتابخانه) باید بر روی شیب حرکت
کرده به سطحی پائینتر برود. و این انتخابی است که معمولاً در سنت طراحی
باغهای قدیمی کمتر اتفاق افتاده است. طراح برای رفع این معضلْ سکویی برای
کوشک به وجود آورده است ـ سکویی که وسعت کوشک در باغ را افزایش داده است؛
چنانکه گاه احساس میکنیم که این کوشک با این ابعاد و اندازه در این فضای
باز بیش از اندازه بزرگ است. سپس برای اینکه این سکو بسیار بلند جلوه نکند،
محوطة شیبداری بین جدارههای اطراف و کوشک ایجاد شدهاست که شیب آن بواسطة
رشد درختان محوطه کمتر به چشم میآید. اما مسالة اختلاف سطح بین کتابخانه و
مدَرَسها، علیرغم تمهیداتی که آمد، مشکلی است که کاملاً به چشم میآید.
بُعد محدود بین مَدرسها و کوشک و اختلاف سطحِ قابل توجهِ این دو، مَدرسها
را در پسِ پرده و کم اهمیت جلوه میدهد، گویی کوشکْ فضاهای آموزشی را در
پشت خود پنهان کرده است و اجازة ابراز وجود به آنها نمیدهد. (تصویر شمارة
۱)
و.......