پارادایم
ها در بطن خود حامل فرصت ها هستند و انسان در نگرش استراتژیک خود ماهیتا
به دنبال فرصت ها هستند .وقتی پارادایم تغییر می کند ،با خود فرصت های جدید
به همراه می آورد .دلیل این امر این است که قواعد جدید فرصت های جدید را
می سازد(احمدی و دیده ور ،1382).
هنگامی که پارادایم جدید ظهور می کند قوانین و قواعد حاکم بر پارادایم قبلی
به مرور از بین می رود. در دنیای سازمان و تجارت با تغییر پارادایم
جدید،سازمان هایی که در قالب پارادایم قبلی موفق بودند ،از بین می روند
(علی احمدی و همکاران،1382 ).
فهرست مطالب
مقدمه
تعاریف پارادایم از دیدگاه صاحب نظران علم مدیریت
کارکرد پارادایم
انتقال پارادایم
رابطه پارادایم و استراتژی
پارادایم ها در سازمان
پارادایم ها و مکاتب شکل گیری استراتژی و مدیریت استراتژیک
پارادایم تجویزی (پیش تدبیری)
نمونه هایی از تعاریف استراتژیک متاثر از پارادایم تجویزی
ویژگی های مکاتب تجویزی
پارادایم توصیفی (تجربی –انطباقی )
تعاریف مدیریت استراتژیک متاثر از مکتب توصیفی
ویژگی های پارادایم توصیفی
پارادایم ترکیبی (تلفیقی)
مقایسه پارادایم ها
منابع