پاورپوینت بررسی و تحلیل موزه گوگنهایم نیویورک بهمراه فایل تریدی و اتوکد
-جلال آل احمد این موزه را اینگونه توصیف می کند:
موزه راحتی بود و دلباز و خسته نکننده و بوی نانگرفته. و خلا مدام دم دست و
همه چیز به جای خود. و مارپیچ و دایره ای در بالا پهن و در پایین باریک
شونده، عین دوکی، از راس پهن تر بر زمین و مضافاتش همه با هم جور. مثلاً
آسانسورش بجای مربع یا مستطیل، نیمدایره بود و قوس مانند. و جمعا خوب بود
فهرست مطالب
معرفی فرانک لوید رایت
چند نمونه دیگر از آثار این معمار
گوگنهایمهای دیگر در دنیا
معرفی موزه گوگنهایم نیویورک
ایده طراحی
آخرین یادگار رایت
تحلیل کامل پروژه
تغییرات اعمالی بعد از افتتاح
تصاویری از پلان
مقطع
ماکت
سیرکولاسیون
نمونه اسکیسهای موزه
و بسیاری موارد دیگر
بخشی از متن
موزه سولومون رابرت گوگنهایم نیویورک که به اختصار موزه گوگنهایم نیویورک
خوانده میشود، در خیابان پنجم منطقه منهتن و در جوار سنترال پارک (پارک
مرکزی) نیویورک واقع شده است. این اثر بسیار زیبا که یکی از عالیترین
ثمرههای ذهن خلاق معمار معروف امریکایی یعنی فرانک لوید رایت میباشد، در
سال ۱۹۳۷ میلادی افتتاح شد. موزه گوگنهایم نیویورک که در ابتدا به عنوان
موزه هنری آغاز به کار کرد، پس از گذشت سالیان دراز، ارزشی هم اندازه آثاری
دارد که در آغوش گرفته است.طراحی منحصر به فرد این موزه به گونه ای است که
تمامی رهگذران خیابان پنجم منهتن را در هر لحظهای، به واسطه دوکی معکوس و
سفید، متوجه خود میکند.
طراحی داخلی:
در زمان طراحی موزه گوگنهایم نویورک توسط فرانک لویید رایت، هیچگاه به
مخیلهاش هم خطور نمیکرد که این بنا، به آخرین اثر بر جای مانده از وی
شود. اثری که به سبب استفاده از رمپهایی گردان به جای پله، هیچگونه خستگی و
ملالی را برای بازدید کنندگان به ارمغان نمیآورد و این مسئله تا آنجایی
مشهود و قابل لمس است که حتی نویسنده گنده دماغی چون آل احمد نیز به ستایشش
بر میخیزد و آن را موزهای مینامد که حتی خستگی را از تن بازدیدکنندگان
در میکند!
طراحی موزه گوگنهایم نیویورک:
طراحی ۹ طبقه با محوریت یک فضای خالی ۲۵ متری و با استفاده از رمپی ملایم،
تصور سنتی ما از بناهایی قدیمی و ۲-۳ طبقه از موزهها را دگرگون میکند و
تنها پس از دیدن این اثر است که میتوان باوری خلاف آن چیزی داشت که در
گذشته به آن پایبند بودهایم. گند شیشهای به کار رفته در بالاترین طبقه
این ساختمان نیز یکی از موارد نوآورانهای است که شاید بتوان آن را همسنگ
گنبدهای خشتی و آجری خودمان دانست.
لوید رایت در طراحی این ساختمان با به کارگیری گنبدی شیشهای در سقف، نور
را مستقیما به وُید این ساختمان هدایت نموده است و این در شرایطی حاصل
میشود که نور نمیتواند تاثیری منفی بر اشیا حاضر در موزه بگذارد! با وجود
تمامی این تفاصیل، گوگنهایم تنها مختص به نیویورک نیست و انواع دیگری از
آن در سرتاسر جهان گسترده شدهاند که خود بحثی مفصل است و در پستهای آینده
به آنها خواهیم پرداخت.