سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۶، ۰۳:۲۰ ب.ظ
پروژه مرمت و احیای آب انبار مسجد شازده
|
|
تاریخ ایجاد
27/11/2016 12:00:00 ق.ظ
تعدادبرگ: 30 برگ ورد
قیمت: 2000 تومان
حجم فایل: 4119 kb
|
تعدادمشاهده
13
|
|
|
بخشی از مطلب
معنا و مفهوم آب انبار :
آب اَنبار، یا انبار، حوض انبار، حوض، سردابه، برکه، مَصْنَع، مَصْنَعه،
منبع و گاه آبدان، آبگیر، تالاب و بَرخ، نوعی مخزن آب سرپوشیده و آببندی
شده و غالباً ساخته شده در پایینتر از سطح زمین که به منظور ذخیرة آب
آشامیدنی برای ایام کمآبی یا پایداری در برابر دشمن در هنگام محاصره شدن و
گاه استفاده از آب خنک در تابستان، در شهرها، روستاها، دژها، مسیر راههای
کاروانرو (در رباطها و کاروانسراها) و در دل کوهها ساخته شده است. این نوع
مخازن آب در بیشتر نقاط سرزمین ایران «آب انبار» (دانشنامة ایران و اسلام؛
گلزاری، 53؛ افسر، 219؛ افشار، 1/74، 100، 2/86، 665 ـ669؛ مخلصی، 215،
217، 218؛ آیت الله زادة شیرازی، 30ـ36) و در برخی نقاط چون بیرجند «انبار»
، حوض ، برکه ، منبع (نراقی، 307) و در دیگر شهرهای ایران با نامهایی چون
مُرغِیْ و مُرغِک (در ساوه) وهَوْد، احتمالاً صورتی دیگر از حوض (در خندق و
بیابانک) خوانده میشود. هلد با استناد به لسترنج نوشته است: «در منابع
قدیم اسلامی به زبان عربی ظاهراً واژههای اصطخر یا برکه برای منبع یا مخزن
سرپوشیدة آب به کار رفته است» (ایرانیکا). چنین سخنی نه در کتاب لسترنج
دیده شد و نه در ارجاعات او، و مأخذی دیگر نیز که واژة اصطخر را برای مخزن
سرپوشیدة آب (آب انبار) به کار برده باشد به دست نیامد. اما واژة برکه،
چنانکه دیده شد، در منابع فارسی متأخرتر اسلامی دقیقاً به این معنی (آب
انبار) بسیار به کار برده شده است. در دیگر سرزمینهای اسلامی نیز به وجود
این نوع مخازن با نامهای مَصْنَع (در مصر)، سردابه (در ترکمنستان)، خَزّان
(در فلسطین)، حوض (در هرات) اشاره شده است (ناصرخسرو، 50، ایرانیکا؛
الموسوعة الفلسطینیة، 2/341؛ مایل هروی، 37)
تاریخچه:
انبارهای ذخیرة آب در آغاز گودالهایی بود که خودبه خود از آب باران و
سیلابها پر میشد. به تدریج بشر خود به انبار کردن آب در این گودالها
پرداخت و سرانجام به ایجاد انبارهای آب در جاهای مورد نیاز خویش دست یازید.
با پیشرفت تمدن روشهای ذخیرة آب نیز تکامل یافت. در تمدنهای ایران، مصر و
بینالنهرین آب را در آبانبارهای سرپوشیدة غیرقابل نفوذی که از تبخیر شدن
آب و آلودگی آن جلوگیری میکرد ذخیره میکردند. در کشورهای یونان و روم نیز
از این شیوه برای ذخیرة آب استفاده میشد (فرشاد، 217ـ 218) و تاریخ ایجاد
برخی آبانبارها در فلسطین به دوران نَبَطیان باز میگردد (الموسوعة
الفلسطینیه، 2/341)
در ایران از روزگاران کهن به علت کمبود آب در بخش عمدهای از این سرزمین،
ارزش و اعتباری بسیار برای اب قائل بودند و ستایشگاههای بزرگی برای نیایش
ایزد نگهبان آب، اَناهیتا (ناهید)، برپا داشته بودند (ورجاوند، 3) و آب
انبار یکی از ساختمانهایی بود که از زمانهای بسیار دور برای تأمین و
نگهداری آب به ویژه در مناطقی که به آب دائمی (چشمه و قنات) یا فصلی
(باران) متکی بود ابداع شد و توسعه یافت.
یکی از کهنترین نمونههای آب انبار در ایران در کنار محوطة چُغازَنبیل،
مربوط به هزارة 2قم و دوران شکوفایی تمدن ایلام، به دست آمده است (همو،
2)، ولی این اندازه اطلاعات و مدارک برای بررسی دقیق مصالح، ابزارها، سبک و
روشهای معماری آبانبارها در این روزگاران کافی نیست؛ با این حال با اتکاء
بر این آثار و رواج احداث قنوات، سدها و بندها در دورة اشکانیان و
ساسانیان که میتواند بیانگر پیشرفت عمدهای در تکنیکهای ساختمانی باشد
(ایرانیکا) و با عنایت به این نکته که معماری این نوع ساختمان جدا از اصول و
روشهای ساختمانی دیگر بناها نبوده است، همچنین با توجه به این نکتة مهم که
عناصر و اصول به کار گرفته شده در معماری روزگاران نزدیک به عصر ما، حتی
در عصر ما، میراثی از سنتهای کهن معماری این سرزمین است (ویلبر، ص «ژ»)
میتوان با احتیاط حدسهایی زد: مثلاً در این دوران ایجاد گنبد بر روی مقاطع
مربع در اندازههای نسبتاً کوچک مقدور بوده است. از این روی میتوان تصور
کرد که آبانبار در این روزگار با مخازن مکعب شکل و پوششهایی به صورت
طاقهای چهارترک ساخته میشده است. همچنین با آگاهی از تکنیک ساختن گنبدها
روی تُرُنبههای ساده (گوشوار) ساختن مخازنی با مقاطع شش و هشت ضلعی ممکن
بوده است؛ اما از آنجا که ایجاد گوشههای متع66 در طرح مخازن باعث بروز
مشکلاتی از جمله در آببندی و بالارفتن هزینه اجرا میشده احتمالاً از این
نوع طرحها کمتر استفاده شده است. ماکسیم سیرو احتمال میدهد که آبانبارهای
استوانهای و ستوندار از نواحی مجاور مدیترانه از طریق اسیران جنگی که در
زمان ساسانیان به دست پادشاهان ایران اسیر میگردیدند اقتباس شده باشد (ص
234). در دوران حکومت اسلامی تأکید بر مسائل مربوط به بهداشت و طهارت باعث
گردید که ساختن مخازن آب (حوض، آب انبار، خزینة حمامها) به عنوان یک عنصر
اساسی در زندگی مسلمانان در مساجد یا در کنار و نزدیک آنها بیش از پیش
متداول گردد و با تکامل و توسعة کشاورزی و تجارت در این دوران ساختن آب
انبارها در روستاها و در مسیر جادههای کاروانرو گسترش یابد. همزمان با
توسعة اسلام در کشورهای مختلف و گسترش مبادلات فرهنگی به برکت دین و حکومت
مرکزی واحد، فنون ساختمانی تکامل بسیار یافت. ساختن مخازن استوانهای شکل
در این دوران به علت پایین بودن نسبی هزینة ساختمان و مقاومت بیشتر بدنة آن
در مقابل فشار آب در ایران رایج شد. شاید تکنیک ساختن گنبدهای دورچین به
صورت کروی یا مخروطی نیز از همین دوران و به همین علت در معماری ایران ظاهر
شده باشد. در این دوران با پدید آمدن شهرها و محلههای جدید آبانبارها
بهسان عناصر مرکزیت دهنده در کنار مساجد، مدارس، بازارها و کاخهای دولتی
قرار گرفت. نکتة دیگری که از نظر تحول طرحهای معماری آبانبارها قابل ذکر
است ساختن مخازن ستوندار به شیوة مغرب زمین برای بالا بردن ظرفیت نگهداری
آب در آنها بوده است. پیدایش این فنون در معماری ایران نیز به دلیل نیاز به
ایجاد فضاهای وسیع برای اجتماع مردم در یک محل برای عبادت بوده است. ساختن
آب انبارهای ستوندار امکان میداد که از طاقهای کوتاه برای پوشش مخازن
استفاده شود و در نتیجه سقف مخزن همکف زمین قرار گیرد و ایجاد بنای دیگری
بر روی آن ممکن گردد. در این دوران به تدریج آبانبارها به صورت جزئی از یک
مجموعة معماری به همپیوسته در آمد و معمولاً در کنار و همراه با مساجد و
مدارس ساخته میشد.
نقش حیاتی آبانبارها در بافت شهرها:
به ویژه در شهرهای حاشیة کویر و منطقههای کمآب ایران، و تکامل طرح و شیوة
ساختمان و بُعد هنری و تزییناتی آنها (به ویژه در سردرها و کتیبههای
الحاقی بدانها) در دوران اسلامی چنان چشمگیر است که میتوان برخی از
نمونههای این پدیدة معماری را از لحاظ ارزشهای هنری، فرهنگی، فنی و تاریخی
همسنگ برخی مساجد بزرگ، کوشکها، مقابر و دیگر آثار هنر معماری ایران
اسلامی معرفی کرد و در بسیاری جایها بزرگترین و چشمگیرترین واحد معماری به
شمار آورد، زیرا دیگر بناهای همگانی این نقاط در برابر آنها نمودی ندارد
(ورجاوند، 2، )
یکی از کهنترین نمونههای آبانبارهای طاقدار «حوض عضدی» است که به فرمان
عضدالدولة دیلمی (332ـ379ق/944ـ989م) در اصطخر فارس ساخته شد. به گفتة ابن
بلخی: «عضدالدوله به ریختگری روی آن دره برآورد مانند سدی عظیم و اندرون آن
به صهروج [ساروج] و موم و روغن و... و بعد ماکی کرباس و قیر چند لابرلا در
آن گرفتند و اِحکامی کردند کی از آن معظمتر نباشد... عمق آن هفده پایه
است کی چون یک سال هزار مرد از آن آب خورند یک 1ایه کم شود و در میان حوض
بیست ستون کردهاند از سنگ و صهروج و بر سر آن، سقف حوض پوشیده» (ص 156).
همو به «دیگر حوضهای اب و مصنعها» در اصطخر اشاره کرده است (همانجا؛
مستوفی، 132). از این تاریخ تا دورة صفویان (907ـ 1135ق/1501ـ1723) و پس از
آنکه ساختن آب انبار به عنوان کاری پسندیده توسط شاهان و فرمانروایان و
نیکوکاران متداول میگردد به نمونههایی چند از آبانبارها که تاریخ بنای
آنها مشخص است برمیخوریم: 1. در شهر مَرو در نزدیک مقبرة محمد بن زید،
آبانباری مربوط به سدههای 5 و 6ق/11 و 12م کشف شده است که مخزنی
استوانهای به قطر 1/6 متر دارد و ظاهراً با دو منفذ پنجره مانند تهویه
میشده است. پوشش آن به جای نمانده یا شاید اصلاً پوششی نداشته است؛ 2.
آبانبار نزدیک رباط تحملج با گنبدی به قطر 17 متر و ارتفاع 8 متر و گنجایش
000،150 لیتر [؟] که از مقایسة آجرهای آن میتوان آن را متعلق به همین
سدهها دانست (ایرانیکا، به نقل از پوگاچنکُوا، 244، 394)؛ 3. مصنعهای در
یزد که در زمان شاه شجاع (765ـ786ق/1364ـ1384م) همچنان آباد و مورد استفادة
اهالی و کاروانیان بوده است (کاتب، 47)؛ 4. حوض زَمْزَم در گازرگاه هرات
که ظاهراً به فرمان شاهرخ پسر تیمور (807 ـ850ق/1404ـ1446م) ساخته شده
(مایل هروی، 37، 41)؛ 5. تاریخ جدید یزد از آبانباری با تاریخ 845ق/1441م و
آبانباری دیگر با تاریخ 854ق/1450م ذکری به میان آورده است (کاتب، 107،
157)؛ 6. آبانبار جنک در پشت مسجد جامع یزد متعلق به 878ق/1473م (افشار،
2/654)
به استثنای چند نمونة قدیمی دیگر، بیشتر آبانبارهای موجود در ایران مربوط
به سدههای 10 و 11ق/16 و 17م و سدههای بعدتر است (نک : یادگارهای یزد؛
آثار تاریخی سمنان؛ آثار تاریخی شهرستانهای کاشان و نطنز؛ کرمانشاهان ـ
کردستان). در میان این آبانبارها برخی از ارزش والای معماری و هنری خاصی
برخوردارند، مانند آبانبار حاج کاظم در محلة مغلاوک قزوین با گنجایش
000،864،3 لیتر آب، 40 پله، 2 هواکش، سردری زیبا با قوس جناغی بلند،
طاقنماهای متعدد و تزیینات کاشی با طرحهای هندسی و خط بنایی (مَعْقِلی) و
دیگر ویژگیهای هنری (ورجاوند، 4). اخیراً برای حفظ و نیز به نمایش نهادن
این نوع آبانبارها در داخل شهرها، از آنها به عنوان سالن غذاخوری
(آبانبار سیداسماعیل در تهران)، چایخانه، تئاتر و موزه (تعدادی از
آبانبارهای بندرعباس) استفاده میشود.
انواع:
آبانبارها را میتوان براساس شکل و طرز ساختمان مخازن و نوع پوشش آنها،
عناصر به کار گرفته شده برای تهویه و تبرید آب، نوع دسترسی به مخازن و
فضاهای ارتباط دهنده، نحوة آبرسانی به مخازن و همچنین از نظر تزیینات به
کار رفته در آنها از یکدیگر متمایز ساخت. از این گذشته آبانبارها برحسب
خصوصیات منطقهای و سلیقة سازندگان محلی سبکهای مشخصی دارند که میتوان
آنها را از نظر گونهشناسی و سبکشناسی نیز بررسی کرد.
آبانبارهای خصوصی: آبانبارهای خصوصی (در خانههای شهری یا روستایی)
عموماً در زیر ساختمان یا در زیر سطح حیاط ساخته میشوند. مخازن این
آبانبارها معمولاً مکعب یا مکعب مستطیلاند و سقفی مسطح یا گهوارهای
دارند. در این نوع آبانبارها اگر مخزن در زیر حیاط خانه ساخته شده باشد
برداشت آب از آنها با دلو و از راه دریچهای که در سقف یا نزدیک به سقف
تعبیه گردیده یا به وسیلة تلمبة دستی انجام میگیرد؛ اما چنانچه مخزن در
زیر قسمت مسکونی ساخته شده باشد، معمولاً دسترسی به آب از طریق «پاشیر»
صورت میپذیرد. پاشیر اطاقکی است کوچک که تقریباً هم سطح با کف مخزن آب
ساخته شده با شیری معمولاً برنجی برای استفاده از آب و گودالی کوچک
(چالهای) در زیر شیر که فاضلاب را به چاه یا چاهکی منتقل میسازد و پلکانی
که حیاط را به فضای پاشیر مرتبط میکند. این مخازن عموماً یک هواکش یا
بادگیر برای تهویه دارند که تا بام خانه امتداد مییابد. گنجایش برخی از
این آبانبارها برای تأمین آب مصرفی سه یا چهار سال یک خانه کافی است
(سیرو، )
|
کلمات کلیدی مرتبط:
معنا
و مفهوم آب انبار :
,آب اَنبار، یا انبار، حوض انبار، حوض، سردابه، برکه، مَصْنَع، مَصْنَعه،
منبع و گاه آبدان، آبگیر، تالاب و بَرخ، نوعی مخزن آب سرپوشیده و آببندی
شده و غالباً ساخته شده در پایینتر از سطح زمین که به منظور ذخیرة آب
آشامیدنی برای ایام کمآبی یا پایداری در برابر دشمن در هنگام محاصره,
|
|
|
-
۰
۰
- ۹۶/۰۹/۰۷