بازار:
الف)بازار از منظر لغوی : فضای که در آن کالاهای برای فروش یا تولید و فروش
عرضه شود و محل تجمع و اغلب مسیر ارتباطی نیز باشد بازار خوانده می شود
ب)بازار از منظر اقتصادی : فروشنده در جای مقام داشته باشد که خریدار
بتواند به آسانی کالای او را با آنچه دیگران عرضه می دارند مقایسه کند و
وضع استثنائی و انحصاری آن باعث فریب نشود با پدید آمدن رسته و گرد آوری
کالاهای مشابه در دکانهای نزدیک به هم در یک بازار با تیم و سرای معلول
و......
ه)تعریف امروزه بازار :
1-بازار عبارت است از تنش متقابل میان خریداران و فروشندگان کلاها و خدمات
که طی آن معمولا" پول به عنوان وسیله مبادله به کار گرفته می شود .
2- تعربف بازار همواره با بحث و جدلهای همراه بوده است ،زیرا اندازه و
بزرگی بازار ،قدرت انحصاری اعمال شده در آن بازار را متاثر می شود .
جمع بندی :بازار دارای دوبعد کالایی و جغرافیای است یعنی می تواند مرزهای
بازار را برحسب کالای که در آن به فروش می رسد مشخص نموده و یا اینکه برحسب
ناحیه جغرافیایی که یک کالا معین در آن به فروش می رسد بازار تعریف و
تعیین کرد.
در بازارها سه گونه مکان با یکدیگر تلفیق شده اند :مکان کاربردی (برای
فعالیتهای تولیدی بازرگانی و خدماتی )مکان عبوری (هم برای ارتباط دادن و هم
برای جدا نگه داشت واحدهای خدماتی ) و مکانهایی برای گردهمآیی مردمان در
لابه لای فضاهای متشکله بازار