پاورپوینت بررسی معماری مدرسه موسیقی و هنر در بخارست رومانی اثر استودیو LTFB
بخشی از مطلب
دهه آخرین سده بیستم، تحولاتی عمیق در مفهوم هنر و ساختار زیبائی را شاهد
بوده و از این رهگذر قلمروی گسترده و متنوعی از ابزارها و روش های بیان
هنری جدید را تجربه کرده است. اساساً مهمترین خصیصه هنر این قرن وجه تجربی
آن بود، که این خود از میلی خستگی ناپذیر به نوآوری و شیفتگی بی حد و حصر
نسبت به پدیده های نو سرچشمه گرفته است. تحولات شکلی هنر در ابتدای قرن، با
بکارگیری موادی فراتر از رنگ و بوم – فی المثل بریده های کاغذ و پارچه در
کولاژهای هنرمندان کوبیست- آغاز و در سال های آخرین آن به آزادی کامل
هنرمندان از هر گونه قید وبند نقاشی و مجسمه سازی و رویکرد بسوی رسانه ها و
امکانات جدید آفرینش هنری منتهی گردید. تلاش پرشور هنرمندان پیشرو در بکار
گیری هر وسیله و روش ممکن برای ابراز منویات شخصی خویش، بدین معنی است که
اکنون هنرمند خود در مرکزیت ابداع هنری قرار گرفته است. به بیان دیگر رسانه
های جدید با همه نیروی بصری و فن آوری پیشرفته شان ، اینک شخص هنرمند- و
نه اثر هنری- را در مرکز توجه قرار دهند. بدین ترتیب در بستر جریان پیشگام
،«هنر» و «شیوه بیان هنری» هر دو به حاشیه رفته و این همان نقطه تحول
بنیادینی است که از آن به عنوان «پایان هنر» یاد می شود. منشاء این تحول
وبه دنبال آن پدیدار شدن هنر جدید، به عواملی چند باز می گردد. اولاً هنر
جدید نوعی از تعامل آشکار بین نوآوری های جدید در هنر و ظهور نهادهای نوین
هنری سر چشمه گرفته است. بدین مفهوم که هنر جدید کانون های هنری نوینی را
اقتضا کرده و این کانون ها نیز هنری جدید و متفاوت را پیوسته مورد تشویق و
حمایت خود قرار می دهند. مدرسههای موسیقی مدرسه هنرهای مدرن پس از نیم
قرن جدید، در سالهای دهه0197 خود را با بحران هویتی فزاینده ای مواجه می
دیدند. بسیاری از هنرمندان وبازدید کنندگان این مدرسههای موسیقی ، نگاه به
گذشته در معرفی آثار دوره مدرن را نوعی اشرافیت واپس گرا پنداشته و عدم
حضور فعالانه آنها را در صحنه فرهنگ و هنر معاصر نمی پسندیدند. با همین
انگیزه مدرسه های هنرهای معاصر مدرسه موسیقی، به هدف معرفی تکاپوی جدید و
تحول یافته هنرمندان، ظهور پیدا کرده و عرصة تازه ای برای اشاعه هنر جدید
فراهم ساختند.
این یک مدرسه هنری کلاسیک نیست اما موسسهای است با امکانات فوق برنامهای
چون موسیقی، تئاتر، رقص، نقاشی، طراحی، گرافیک، مجسمه سازی، رسانههای جدید
و اجرا از هر نوع که ممکن باشد. ایده یک مدرسه موسیقی و هنر در بخارست
نیازهای محلی برای گرهمایی اساتید و کودکان با استعداد از منطقه و دیگر
نقاط در یک فضای خاص برای آموزش و ارتباط بود و تا به امروز کودکان در
مکانهای ابتدایی و در مدرسههای قدیمی که مطابق با نیازهای تکنیکی این
رشته ساخته نشده بود تحصیل میکردند. این یک مدرسه هنری کلاسیک نیست اما
موسسهای است با امکانات فوق برنامهای چون موسیقی، تئاتر، رقص، نقاشی،
طراحی، گرافیک، مجسمه سازی، رسانههای جدید و اجرا از هر نوع که ممکن باشد.
محوطهای که تالار شهر برای این مدرسه برگزیده است در میان یک مدرسه
ابتدایی، یک پارک کوچک و یک کلیسای چوبی کوچک قرار دارد و در یک منطقه پر
از بلوکهای آپارتمانی خسته کننده که در دوره کمونیست ساخته شده است. فقدان
هویت منطقه مسکونی (که در دوره کمونیست بسیار معمول بوده است) و مجاورت
مکانهای جمعی کوچک در اطراف سایت ما را متقاعد کرد که مدرسه را به عنوان
یک الگو در منطقه معرفی کنیم که نیازهای فنی رشته مورد نظر را دنبال
میکند.