پاورپوینت بررسی معماری خانه اپرای اسلو
بخشی از مطلب
طراحی خانه و سالن اپرا مستلزم درک روابط پیچیدهای است که می توان آن را با
بررسی تاریخ 2500 ساله پیشرفت خانه و سالن اپرا به دست آوررد.گرایش های
ساخت و ساز سالن کنسرت در شرایط جاری:
حفظ و احیا و مدرن کردن خانه و سالن اپرا های پیشین قرن نوزدهم و اواسط قرن بیستم
ساختمانهای جدید با مشخصه های فضای باز (آزمایشی) و بعد تبدیل آنها به فضای پیشرفته تر
نمایش درهر کجا که مکان رویارویی بازیگر و تماشاگر باشد به وقوع می¬پیوندد.
خواه این مکان میدانی در شهر باشد یا خیابان یا سکویی در بازار و یا قهوه¬خانه.
اما خانه و سالن اپرا بدون معماری معنا ندارد، خانه و سالن اپرا چه به شکل
نمایش و اجرا باشد و چه به صورت جشن و مراسم،ماهیتا نباید چنان با طبیعت
خود یکی شود که قابل تشخیص نباشد.
در سال 1998 مجلس ملی اسلو (Oslo) تصمیم میگیرد تا طراحی و اجرای خانه
اپرای این شهر را برنامه ریزی و مدیریت کند. مدیریت و کنترل این پروژه بر
عهده بخش خصوصی و خدمات Statsbygg است که مسؤول هماهنگی و کنترل کیفیت
مشاوران این پروژه می باشد. از این طرح با کاربری های خانه اپرا و باله
نروژ مورد بهره برداری قرار گرفته شده است. خانه اپرای نروژ، به عنوان بزرگ
ترین سالن موسیقی و هنر در این کشور به حساب می آید. ساخت این مجموعه هنری
در سال 2003 میلادی آغاز و در سال 2007 میلادی تکمیل و در 12 آوریل سال
2008 میلادی رسماً افتتاح گردید. نوع معماری منحصر به فرد این ساختمان
تحسین برانگیز و قرار گرفتن آن در کنار آب زیبایی آن را دو چندان کرده است.
این سالن یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری اسلو به حساب می آید.
ساختمان اپرای اسلو در محله بیورویکا در مرکز اسلو قرار دارد. نمای این
ساختمان با مرمر ایتالیایی و گرانیت سفید پوشانده شده و گویی از آّب بیرون
زده است. اپرا و باله در نروژ یک هنر جوان و نو به شمار می رود. این هنر و
مهارت ها در بخش های دیگر دنیا گسترش یافته است و تا کنون جایگاهی به این
گستردگی در این کشور نداشته است. ادغام خط آسمانه با خط زمینه ساختمان و
آب،از کانسپت های نمادین این طرح به شمار می روند. تعریف کامل این مفهوم
قرارگیری دیوار بزرگ نشسته بر روی زمین، دریا، نروژ و جهان می باشد.
از ویژگی های اجرایی چنین طرحی این بوده که کیفیت متریال و مواد به کار
رفته در این پروژه می بایست در بالاتری حد ممکن باشد. مفهوم با هم بودن
(Togetherness) به عنوان یک ایده برای مشروعیت تاریخی بنا عنوان شده است.
برای رسیدن به مفهوم تاریخی و باستانی اپرا، طراحان فرش (فرش قرمز) ورودی
این طرح را در سطوح افقی و شیب دار قرار داده اند تا گونه ای جدید از چنین
کار به نمایش گذاشته باشند. طرح و متریال دیوارها، رمپ و جنس کف، و پوشش
فرش در کف و قسمت های اریب، یکی از ویژه گی های مفهومی و زیباشناسی در
طراحی داخلی بوده است.
سالن اپرای اسلو اولین عنصر در این بخش از شهر محسوب می شده است که به
عنوان یک تحول شهری به حساب می آمده. در سال 2010 ترافیک سنگین که نزدیک
سایت این منطقه بوده، از چالش های بزرگ برای طراحان به حساب می آمده
است.طراحان با تعبیه یک تونل، هم مشکل رفت و آمد را حل کرده و هم از نظر
وضعیت شهری شرایط مطلوبی را برای این طرح به وجود آورده اند. یکی از علت
های انتخاب این سایت، زیباشناسی و شکل بصری با توجه به جنس سنگ مرمر بدنه
این طرح بوده است.
این ساختمان به خلیج شهری متصل است. طراحی ویژه آبرو ها و دقت فوق العاده
نسبت به اجرای جزئیات، از خصوصیات ویژه ی اجرایی این طرح بوده است. نمای
شیشه ای رو به خلیج، تحریک و زندگی را در شریان های این ساختمان جریان
داده، به طوری که می توان فعالیت بالقوه را در درون این طرح حس کرد.
و.....