پروژه
ژان ماری با طبیعت مانوس است یعنی بدون حضور نور خورشید که لطافت
ساختارهای چوبی را باز می تاباند و بدون صنوبر بلند و ستون مانند که معیاری
برای ارتفاع پوستههای وسیع ساختمان محسوب میشود و بدون بادی که از میان
این عناصر میوزد و انعطافپذیری و استحکام چوب را یادآوری میکند، شناخت و
درک کامل مکان و فضای خلق شده در این پروژه، غیرممکن میشود.
مرکزفرهنگی جان ماری تیجیبائو که درمنطقه کم عرض و باریک تینو پنینسولا
تقریبا در ۸ کیلومتری شمال شرقی مرکزتاریخی نومیا پایتخت نیوکالدونیا قرار
دارد بنایی است برای احراز استقلالی که مردم کاناک بدنبال مناقشههای سیاسی
با حکومت فرانسه جستجومیکردند. این بنا در واقع برای بزگداشت فرهنگ بومی
کاناک که فرهنگ نهادی نیوکالدونیا است ساخته شده است. این مرکز فرهنگی در
سال ۱۹۹۸ افتتاح و بوسیله معمار ایتالیایی رنزو پیانو طراحی شده. این مرکز
جان ماری تیجیبائونام گرفت. نامی که متعلق به رهبر جنبش استقلال این منطقه
بود و در سال ۱۹۸۹ کشته شد وایده تاسیس یک مرکز فرهنگی را که ترکیبی از
میراث زبان و هنر مردم کاناک باشد در ذهن داشت.
پیانو در حقیقت شیوهٔ سنتی ساختمان سازی کاناک را با خلاقیت بسیار با
معماری مدرن جهانی ترکیب نموده است. این بنا با نمای محوری انحنادار ومنظم
با ۲۵۰متر (۸۲۰ فوت) بلندی در سر ستیغ شامل ۱۰ کیس یا پاویلیون بزرگ همه با
ابعاد مختلف است و بر اساس کلبههای معروف (گرند هات) سنتی کاناک طراحی
شدهاند. این بنا با منظرههای که باز الهام گرفته از المانهای یا نمادهای
سنتی کاناک میباشد احاطه شده. ماری کلود تیجیبائو بیوه جان ماری تیجیبائو و
رهبر فعلی سازمان توسعه فرهنگی کاناک اظهار دارد “ما اهالی کاناک این بنا
را نماد روح مبارزات طولانی برای تشخیص هویتمان می دانیم. این بنا نشان
قدرتمند اعاده و استرداد فرهنگ و استقلال ما از فرانسه میباشد.”